Agnieszka Budzińska-Bennett (urodzona 25 kwietnia 1973 roku w Szczecinie) jest polską śpiewaczką, pianistką oraz muzykologiem. Jest założycielką międzynarodowego zespołu Peregrina, który specjalizuje się w muzyce średniowiecznej.
Wykształcenie
W 1992 roku ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne w Szczecinie, uzyskując dyplom z fortepianu. W 1999 roku została absolwentką muzykologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a w 2010 roku obroniła pracę doktorską z zakresu nauk humanistycznych.
W latach 1994 i 1996 uczestniczyła w mistrzowskich warsztatach wokalnych, prowadzonych przez takich artystów jak Evelyn Tubb i Emma Kirkby w ramach Dartington International Summer School. W latach 1996–1997 kształciła się w dziedzinie śpiewu pod okiem Ansy Boothroyd w Londynie.
W latach 1997–2001 studiowała na Wydziale Średniowiecza i Renesansu Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii, gdzie uczyła się śpiewu u Richarda Levitta, Dominique Vellarda oraz Evelyn Tubb. Równocześnie kształciła się w grze na harfie średniowiecznej pod okiem Heidrun Rosenzweig. Uczestniczyła także w kursach muzyki średniowiecznej u Barbary Thornton i Benjamina Bagby’ego (Sequentia) w Kolonii (1996 i 1997). W latach 2001–2006 kontynuowała naukę śpiewu u Stefana Haselhoffa w Bazylei.
W 2010 roku ukończyła z wyróżnieniem studia mistrzowskie z zakresu zespołów wokalnych pod kierunkiem Anthony’ego Rooleya i Evelyn Tubb w Schola Cantorum Basiliensis.
W latach 2001–2004 studiowała także muzykologię oraz skandynawistykę, pracując jako asystentka w Archiwum Mikrofilmów w Instytucie Muzykologii na Uniwersytecie w Bazylei, gdzie współpracowała z Wulfem Arltem.
Działalność artystyczna w zakresie muzyki dawnej
Agnieszka Budzińska-Bennett współpracuje z różnymi orkiestrami oraz zespołami muzyki dawnej, pełniąc rolę śpiewaczki, harfistki, muzykologa oraz dyrygenta. Jest związana z takimi grupami jak: Perlaro, Dragma, Ferrara Ensemble, La Cetra, Accademia dell’Arcadia, Chór Polskiego Radia, Capella Cracoviensis, Flores Rosarum. Artystka wykonuje repertuar średniowieczny oraz muzykę z XVII i XVIII wieku, występując na festiwalach muzyki dawnej w Europie, Azji oraz USA.
W 2007 roku, z zespołem Perlaro, odbyła tournée po Chinach.
Regularnie nagrywa dla wytwórni takich jak Raumklang, Glossa, Ramée, Divox, Tacet, L’Empreinte Digitale, Pan Classics, a jej dorobek obejmuje 18 albumów. Współpracuje również z wieloma stacjami radiowymi i telewizyjnymi, w tym WDR, ZDF, Bayerischer Rundfunk, DRS2 (aktualnie SRF2), BBC3, PR Dwójka, TVP Kultura oraz Prime Chinese TV.
Działalność wokalna i operowa
Debiut operowy miał miejsce w Operze Bazylejskiej w 2003 roku, gdzie zagrała rolę Amora/Valetto w Koronacji Poppei Claudio Monteverdiego, reżyserowanej przez Nigela Lowery’ego, przy współpracy z orkiestrą barokową La Cetra pod dyrekcją Konrada Junghänela.
Artystka wykonuje także muzykę współczesną, w tym utwory Hugh Collinsa Rice’a, brała udział w prapremierze opery Mord in St. Johann Andreasa Pflügera (Bazylea, 2009).
Występowała na licznych festiwalach muzyki dawnej, takich jak: Kromer Festiwal w Bieczu (2015, 2016), Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie (2015), Muzyka w Starym Krakowie (2014), Fide et amore w Żorach (2016, 2013), Festiwal Muzyki Jednogłosowej w Płocku, Festiwal Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu, Muzyka w raju w Paradyżu (2005 i 2010), Festiwal Barokowych Smyczków i Strun w Poznaniu (2008), Festiwal Goldbergowski w Gdańsku (2010), Mazovia Goes Baroque w Warszawie (2010), Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej (2010) oraz Benedyktyńskie Lato Muzyczne w Tyńcu (2011).
Wybrane nagrania
- Jan Sebastian Bach, Missa Brevis A Major, BWV 234, Missa Brevis G Minor, BWV 235; Claves 2009
- Egidio Romulado Duni, Les Deux Chasseurs et La Laitiére, Stowarzyszenie Miłośników Kultury i Sztuki, Poznań 2010
- Felix Mendelssohn, 6 Sonates pour Orgue, op. 65, 6 Lieder sacrés; Sonare Resonare 2010
- Sotto l’imperio del possente prince. Hommage music of the 14th and early 15th century, Panclassics 2010
- Benedykt Cichoszewski, Kantata o św. Michale Archaniele, Motetto de Beata Maria Virgine, Vesperes de Beata Maria Virgine, Stowarzyszenie Miłośników Kultury i Sztuki, Poznań 2005
- Kingdom of Heaven. Music by Heinrich Laufenberg (c.1390-1460 and his contemporaries), Rameé 2014
Działalność pedagogiczna i badawcza
W latach 2002–2003 prowadziła wykłady z zakresu muzyki liturgicznej XII wieku w Schola Cantorum Basiliensis.
W latach 2011–2013 była częścią kadry badawczej w projekcie The Reconstruction of Performing Conventions in Aquitanian Repertories of the 11th-13th Centuries, finansowanym przez Schweizer Nationalfonds we współpracy z Uniwersytetem w Würzburgu.
Wygłaszała wykłady gościnne i prowadziła kursy mistrzowskie na temat muzyki średniowiecznej w różnych instytucjach, takich jak Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, University of Madison (Wisconsin, USA), Handschriftenzentrum Biblioteki Uniwersyteckiej w Lipsku, Burg Fürsteneck (Niemcy), Uniwersytet w Tartu (Estonia) oraz Hochschule für Musik und Theater w Lipsku.
W latach 2013–2015 uczyła chorału gregoriańskiego i historii muzyki w Musikhochschule Trossingen w Niemczech.
W latach 2016–2017 prowadziła zajęcia z historii muzyki średniowiecznej w Schola Cantorum Basiliensis.
Publikacje naukowe i publicystyka
Jest autorką książki Subtilitas w motecie ars antiqua. Tekst – kontekst – intertekst, wydanej w Poznaniu przez PTPN w 2012 roku.
Pisze artykuły na temat muzyki dawnej, publikowane w czasopismach UAM oraz UJ.
Zespół wokalny Peregrina
W 1997 roku w Bazylei założyła międzynarodowy zespół wokalny Peregrina, który specjalizuje się w muzyce średniowiecznej.
Nagrody, odznaczenia i wyróżnienia
Odznaczenia:
- Srebrna Odznaka Honorowa Województwa Małopolskiego – Krzyż Małopolski (2019)
- Medal Zasłużony dla Kultury Polskiej
Nominacje:
- Dwukrotna nominacja do Paszportów „Polityki” (2011, 2012)
- Laureatka International Classical Music Award 2019
- Trzykrotna nominacja do International Classical Music Awards (2019 – wygrana, 2020, 2021)
Przypisy
Bibliografia
- Paszporty Polityki. Muzyka poważna 2012. Nominowana Agnieszka Budzińska-Bennett. [w:] Polityka [on-line]. 2012-11-27. [dostęp 2020-01-10]. [zarchiwizowane z tego adresu (2020-01-10)]. (pol.).
- Budzińska-Bennett: od głosu ciekawszy jest tekst. [w:] Polskie Radio Dwójka [on-line]. 2016-09-18. [dostęp 2020-01-10]. [zarchiwizowane z tego adresu (2020-01-10)]. (pol.).
Linki zewnętrzne
- Agnieszka Budzińska-Bennett, [w:] Twórcy [online], Culture.pl [dostęp 2024-03-21].
- Agnieszka Budzińska-Bennett w bazie AllMusic (ang.)
- Agnieszka Budzińska-Bennett w bazie Discogs.com (ang.)
- I część Mare Balticum