Agnieszka Ayşen Kaim
Agnieszka Ayşen Kaim (urodzona 3 stycznia 1971) jest polską turkolożką oraz orientalistką tureckiego pochodzenia. Posiada stopień naukowy doktora habilitowanego i pełni funkcję profesorki w Instytucie Slawistyki Polskiej Akademii Nauk. Jest także tłumaczką języka tureckiego oraz praktykiem sztuki opowiadania. Działa w Stowarzyszeniu „Grupa Studnia O.”, gdzie pełni rolę opowiadaczki i animatorki kultury, realizując różnorodne projekty kulturalne zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jej specjalizacja obejmuje opowieści z regionu Bliskiego Wschodu. W charakterze badaczki koncentruje się na literaturze ustnej, epice i tradycyjnym teatrze Bliskiego i Środkowego Wschodu, tureckiej kinematografii oraz relacjach między okcydentem a orientem. Interesują ją także wpływy orientalne na Bałkanach, zagadnienia konwersji oraz tożsamości transkulturowe w Imperium Osmańskim.
Jest autorką kilku monografii, w tym: „Ludzie dwóch kultur – wybrane przypadki transgresji kulturowej Polaków w Imperium Osmańskim w XVII, XVIII i XIX wieku”, wydanej przez Kulturę Pogranicza w Warszawie (ISPAN, 2020) oraz „Meddah – turecki teatr jednego aktora. Spotkanie tradycji kultury ustnej z kulturą widowiskową” w serii Communicare (WUW, 2020). Napisała również autorską opowieść dla dzieci i młodzieży zatytułowaną „Bahar znaczy Wiosna” (Poławiacze Pereł, 2014), która zdobyła III nagrodę w konkursie Książka Roku 2016 PS IBBY.
Publikacje
- Kaim, A. A. (2020). Konstanty Borzęcki – przypadkowy bohater transgresji historycznej, Studia Migracyjne. Przegląd Polonijny, Uniwersytet Jagielloński, czerwiec, 1/2020, 281–306.
- Kaim, A. A. (2017). Kręte drogi sufich: Turecko-bałkańskie wątki sufickiej koncepcji „drogi” we współczesnej odsłonie (na wybranych przykładach literackich). Slavia Meridionalis, 17, 1–23.
- Kaim, A. A. (2018). Storyteller Theatre: Oral Literature Meets Performing Culture – A Middle Eastern Case. Matters of Telling: The Impulse of the Story, Brill, 2018, 159-168.
- Kaim, A. A. (2012). Sema ceremony – between Ritual and Performance. Acta Asiatica Varsoviensia, 25, 147–156.
- Kaim, A. A. (2011). New Turkish Cinema – Some Remarks on the Homesickness of the Turkish Soul. Cinej Cinema Journal, Special Issue, 2011, 99–106.