Agni w religii wedyjskiej
Agni (dewanagari अग्नि, trl. agni, ogień) – w tradycji wedyjskiej bóg ognia, często utożsamiany z samym ogniem oraz związany z „ogniem niebiańskim”, takim jak słońce czy błyskawica. Jest to jedno z kluczowych bóstw w panteonie wedyjskim.
Formy kultowe
Imię Agni
Termin agni w języku sanskryckim oznacza ogień (rzeczownik), a jego pokrewieństwo można dostrzec w łacińskim ignis, rosyjskim огонь (agoń), polskim ogień oraz litewskim ugnis, pochodzącym z proto-indo-europejskiego rdzenia *h₁égni-. Agni odnosi się do ognia, błyskawicy i słońca.
Epitety
Literatura wedyjska opisuje Agniego w następujący sposób:
- czynny
- jaśniejący
- królujący
- łaskawy
- nieomylny
- pełen jasnej sławy
- poznaje wszystko myślą
- radość przynosi
- skarby daje
- syn potęgi
- szybko mknący
- światło nocy
- rozpostarł światło w górze
- wieszcz nad wieszcze
- wspaniały
- znawca istot
- znawca ofiary
Recepcja w literaturze religijnej
Wedy
Agni jest uważany za boga najbliższego ludziom, ich przywódcę, dobroczyńcę oraz opiekuna – odpędza złe moce, nieszczęścia i choroby. Kluczowym aspektem Agniego jest jego rola jako ogniowego uczestnika ofiary, który przyjmuje ofiarę w imieniu bogów wedyjskich, zapraszając ich na ucztę ofiarną. Jako nieodzowny element ceremonii, jest także najmądrzejszym i najdoskonalszym kapłanem – hotarem. Jego ofiarny wymiar jest bardzo wyraźnie przedstawiony w Wedach.
Eposy
W mitologii epickiej, takiej jak Ramajana czy Mahabharata, znaczenie Agniego nieco maleje, a także sama ofiara wedyjska traci na wadze. W tych tekstach jest on wspomniany głównie jako jeden z lokapali (z dosłownym znaczeniem stróżów świata), pełniąc rolę opiekuna kierunku południowo-wschodniego (czasami także południowo-zachodniego).
Przypisy
Zobacz też
Rygweda