Agnes van den Bossche

Agnes van den Bossche (urodzona w latach 1435–1440 w Gandawie, zmarła w 1504 roku tamże) była flamandzką malarką, która działała w Brugii.

W 1480 roku, według dostępnych informacji, kobiety stanowiły około jednej czwartej wszystkich członków gildii malarzy w Brugii, znanej jako Gildia św. Jana Chrzciciela. Większość z ich nazwisk uległa zapomnieniu. Wiele wdów po renomowanych mistrzach kontynuowało działalność warsztatów swoich mężów, jednak tylko nieliczne zdobyły status samodzielnych mistrzyń cechowych. Jedną z tych wyjątków była Agnes van den Bossche.

Dokładna data jej narodzin nie jest znana. Uważa się, że przyszła na świat pomiędzy 1435 a 1440 rokiem w Gandawie, w rodzinie o artystycznych tradycjach. Jej ojcem był Tristran van den Bossche, malarz specjalizujący się w chorągwiach, a jej brat Lievin również zajmował się malarstwem. Agnes początkowo tworzyła w Gandawie, gdzie wyszła za mąż za Heinrica Crabbe. W 1468 roku stała się wdową. W tym samym roku lub roku następny uzyskała status mistrzyni cechu malarzy w Brugii. Po objęciu przez Hugona van der Goesa roli dziekana w gildii, zaczęła otrzymywać bardziej prestiżowe zlecenia, w tym malowanie retabulów, dekoracji procesji, a także zajmowała się polichromią i złoceniem rzeźb oraz posągów. Tworzyła także wizerunki patronów do dzieł złotniczych i rzeźbiarskich. Jej specjalnością było projektowanie i malowanie chorągwi, banerów oraz sztandarów. W 1476 roku wykonała kilka proporców, które wykorzystano w ceremonii wizyty księżnej Marii w mieście (joyeuse entrée) w roku następnym. W latach 1481-1482 otrzymała zamówienie na stworzenie dużej chorągwi wojennej dla miasta Gandawy, która obecnie znajduje się w Bijlokemuseum w Gandawie. W latach 1474, 1482 i 1483 pracowała nad zdobieniem baldachimu dla posągu Madonny Dziewicy, który był częścią katedry w Tournai i używany był podczas corocznych, ważnych procesji w tym mieście. W latach 1483-1484 na zlecenie wykonała proporzec, na którym umieszczono wizerunek św. Antoniego.

Przypisy

Bibliografia

Katlijne Van Der Stighelen, Mirjam Westen, Maaike Meijer: A chacun sa grâce. Femmes artistes en Belgique et au Pays-Bas 1500-1950. Paryż: Ludion, 1999, s. 126. ISBN 905-544-272-0.

Antoni Ziemba: Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. Niderlandzkie malarstwo tablicowe Tom II. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2008. ISBN 978-83-235-0443-6.