AGM-183 ARRW

AGM-183 ARRW (Air-Launched Rapid Response Weapon) to amerykański, hipersoniczny pocisk szybujący o dalekim zasięgu, przeznaczony do użycia powietrze-ziemia.

Historia

Prace nad nowym typem pocisku rozpoczęły się w sierpniu 2018 roku w firmie Lockheed Martin, kiedy to podpisano kontrakt na opracowanie nowego uzbrojenia dla United States Air Force. Proces ten postępował szybko, a już 2 grudnia 2019 roku zawarto kolejną umowę, która zobowiązywała firmę do przeglądu projektu, przeprowadzenia testów gotowego pocisku oraz przygotowania się do produkcji seryjnej. Pierwszy lot samolotu z makietą pocisku miał miejsce 12 czerwca 2019 roku. Tempo osiągania kolejnych etapów projektu sugeruje, że prace są kontynuacją wcześniejszych badań. Lockheed Martin uczestniczył w projekcie Hypersonic Technology Vehicle 2, który dotyczył stworzenia hipersonicznej głowicy. Pocisk ma na celu precyzyjne rażenie nieruchomych, wysokowartościowych celów z dalekich odległości, w kontekście złożonej obrony atakowanych obiektów (znanej jako system antydostępowy, ang. access denial/area denialA2/AD). Kluczowym elementem sukcesu ma być hipersoniczna prędkość pocisku, wynosząca od 6,5 do 8 Mach, co znacznie zmniejsza czas reakcji systemów obronnych na atak. Maksymalna prędkość, jaką pocisk ma osiągnąć, wyniesie około Mach 20. Produkcją silnika rakietowego zajmuje się firma Aerojet Rocketdyne. Silnik na paliwo stałe ma za zadanie przyspieszenie pocisku do prędkości marszowej oraz osiągnięcie odpowiedniej wysokości. Po wyczerpaniu paliwa i oddzieleniu się członu z silnikiem, głowica kontynuuje lot w trybie szybowym. Wymiary pocisku pozwalają na jego transport przez bombowce Boeing B-52 Stratofortress (przy czym mogą one przenosić przynajmniej cztery pociski na węzłach podskrzydłowych, a dzięki nowej belce do podwieszania uzbrojenia Hercules liczba ta zwiększy się do sześciu). Po modernizacji bombowce Rockwell B-1B Lancer oraz F-15EX również będą mogły przenosić ten pocisk. W lutym 2021 roku opublikowano zdjęcie modelu samolotu F-15EX z zamontowanym pod kadłubem pojedynczym pociskiem AGM-183 ARRW. Niestety, w kwietniu 2021 roku miała miejsce nieudana próba nowej konstrukcji, podczas której doszło do awarii uniemożliwiającej oddzielenie rakiety od pylonu pod skrzydłem B-52.

14 maja 2022 roku z pokładu B-52 przeprowadzono udany test pocisku w locie.

Przypisy