Agent 47
Agent 47 to główny bohater oraz antybohater serii gier komputerowych Hitman, które są tworzone przez duńskie studio IO Interactive (IOI) i były początkowo publikowane przez Eidos Interactive, a później przez Warner Bros. Interactive Entertainment. Postać ta występuje we wszystkich grach z serii, w komiksach wydawanych przez Dynamite Entertainment, a także w dwóch powieściach oraz dwóch filmach aktorskich.
Agent 47 to płatny zabójca, który jest powiązany z tajną, międzynarodową agencją International Contract Agency (ICA). Został stworzony 9 maja 1964 roku przez rumuńskiego naukowca, doktora Ort-Meyera, jako pierwszy egzemplarz czwartej serii klonów, wykorzystując DNA pięciu różnych morderców z różnych narodowości. On oraz inne klony mieli bezwzględnie służyć osobom, do których zostali przydzieleni, jako idealni żołnierze, obdarzeni wyjątkową inteligencją oraz nadludzką sprawnością. Jednak Agent 47 wymknął się spod kontroli.
Projekt i tworzenie
Jacob Andersen, współzałożyciel IO Interactive oraz główny projektant gry Hitman: Codename 47 (pierwszej w serii Hitman), ujawnili podczas wywiadu, że jednym z pierwszych pomysłów na postać Agenta 47 był stary, kudłaty mężczyzna o złym wyglądzie. Na pewnym etapie planowano również, aby postać nosiła zaawansowane technologicznie okulary. W 2016 roku dyrektor generalny IO Interactive, Hakan Abrak, wyjaśnił, iż ostatecznie zdecydowano się na łysą głowę Agenta 47, ponieważ przed 2001 rokiem modelowanie włosów na komputerze było zbyt trudne i nie wyglądało zadowalająco.
David Bateson, który od pierwszej części gry podkładał głos Agenta 47, uważa, że wygląd postaci mógł być inspirowany jego własną twarzą, a z każdą kolejną grą postać stawała się do niego coraz bardziej podobna. W późniejszych odsłonach twarz Batesona była przechwytywana techniką motion capture.
Od początku serii Hitman, Agent 47 jest przedstawiany jako biały mężczyzna średniego wzrostu, bez włosów i zarostu. Jego charakterystyczny strój to czarny garnitur, skórzane rękawiczki, biała koszula oraz czerwony krawat.
Na potylicy Agenta znajduje się kod kreskowy 640509-040147. W książce Hitman: Potępienie wyjaśniono, że kod ten oznacza: 64-05-09 to data stworzenia (9 maja 1964), 04 to numer serii (IV), 01 wskazuje, że Agent 47 jest pierwszym egzemplarzem z tej serii, a 47 oznacza, że jest czterdziestym siódmym klonem. W grze Hitman: Rozgrzeszenie Agent 47 odcina sobie kod, ale odzyskuje go w tytule z 2016 roku.
Jacob Andersen, zapytany w 2002 roku o osobowość Agenta 47, odpowiedział: „Jaka osobowość? To zimny, wyrachowany morderca.”
Wystąpienia
Główna seria gier
Hitman: Codename 47
Agent 47 po raz pierwszy występuje w grze Hitman: Codename 47. W trakcie gry, za pomocą przerywników filmowych, wprowadzeń do misji oraz listów, które gracz może od znaleźć, wyjaśniane jest pochodzenie postaci. Agent 47, pierwotnie nazywany po prostu 47, został stworzony w wyniku procesu klonowania, wykorzystując DNA pięciu różnych przestępców: lidera hongkońskiej triady Lee Honga, kolumbijskiego barona narkotykowego Pablo Belisario Ochoa, austriackiego terrorystę Frantza Fuchsa, kazachskiego międzynarodowego handlarza bronią Arkadia „Borysa” Jegorowa oraz naukowca Otto Wolfganga Ort-Meyera, który prowadził nielegalne eksperymenty w Rumunii. Ten ostatni był bezpośrednio odpowiedzialny za stworzenie 47 oraz wielu innych klonów, które miały służyć piątce przestępców jako idealni żołnierze – nadludzko sprawni fizycznie, inteligentni i bezgranicznie wierni. W 1999 roku przestępcy zaczęli być bardziej wymagający wobec Ort-Meyera, co doprowadziło do pogorszenia relacji. Ort-Meyer postanowił więc wyeliminować dawnych partnerów, wykorzystując swojego najlepszego klona. 47 budzi się w podziemiach rumuńskiego szpitala psychiatrycznego, nie pamiętając w pełni swojej przeszłości i nieświadomy planów Ort-Meyera. Po ostatnim szkoleniu, jego twórca aranżuje jego ucieczkę. 47 decyduje się związać z tajną międzynarodową organizacją International Contract Agency (ICA), która przyjmuje zlecenia płatnych zabójstw z całego świata. Jego kontrolerem zostaje Diana Burnwood. Od tego momentu uciekinier zyskuje imię Agent 47. Na polecenie agencji zabija kolejno Lee Honga, Pabla Belisaria Ochoę i Frantza Fuchsa. Gdy ICA otrzymuje zlecenie na zabójstwo Arkadija Jegorowa, zarząd dochodzi do wniosku, że wszystkie cele były ze sobą powiązane. Okazuje się, że Hong, Ochoa, Fuchs i Jegorow służyli razem w Legii Cudzoziemskiej, a Jegorow sprzedawał broń pozostałym. Po zabójstwie Jegorowa agencja odkrywa, że zleceniodawcą wszystkich dotychczasowych celów Agenta 47 była ta sama osoba. ICA zazwyczaj nie angażuje się w większe wojny, jednak po kontakcie ze zleceniodawcą rada dyrektorów godzi się na przyjęcie jego ostatniego zlecenia. Klient nalega, aby zadanie wykonał ten sam agent, który wyeliminował pozostałe cele. Ostatnią osobą, którą ma zabić Agent 47, jest doktor Odon Kovacs, pracownik szpitala psychiatrycznego w Rumunii. Przed dokonaniem morderstwa, zabójca rozpoznaje lekarza jako tego z igłą. Kovacs wyjaśnia, że był w niewielkim stopniu zaangażowany w eksperyment, w wyniku którego powstał Agent 47, a głównym twórcą był profesor Ort-Meyer. Dalszy los Kovacsa zależy od decyzji gracza. Zabójca schodzi do podziemi szpitala, aby odnaleźć swojego stwórcę, ale ten otoczył się armią uzbrojonych klonów kolejnej generacji. Agent 47 zabija wszystkie klony i odnajduje Ort-Meyera. Profesor zamierza zaatakować mordercę paralizatorem i wyczyścić mu pamięć, ale zanim uda mu się to zrobić, płatny zabójca ciężko go rani. Kampania kończy się przerywnikiem filmowym, w którym agent zabija swojego twórcę, skręcając mu kark.
Hitman 2: Silent Assassin
Akcja gry Hitman 2: Silent Assassin rozgrywa się w 2002 roku. Agent 47 postanawia zakończyć swoją karierę zabójcy i zaczyna nowe życie jako ogrodnik w sycylijskim kościele, gdzie zaprzyjaźnia się z proboszczem, ojcem Emilio Vittorio, i spowiada mu się ze swoich morderstw. Na całym świecie Agent 47 zyskuje status legendy miejskiej. Krążą o nim różne plotki, mówiąc, że zginął lub przeszedł na emeryturę, żyjąc w luksusie. W rzeczywistości oddał większość swoich pieniędzy Kościołowi. Przestępca Sergei Zaworotko odkrywa prawdę o agencie, badając śmierć swojego brata, zabitego przez Agenta 47 Arkadija Jegorowa. Zaworotko postanawia wykorzystać Agenta 47 do wyeliminowania swoich współpracowników, aby zapewnić sobie monopol na nielegalną sprzedaż rosyjskiej broni nuklearnej. Nakłania szefa sycylijskiej mafii, Giuseppe Guillani, do porwania ojca Vittorio i zażądania okupu w wysokości 500 tysięcy dolarów. Plan Zaworotko odnosi sukces. Agent 47, pragnąc odzyskać przyjaciela, kontaktuje się z ICA i w zamian za informacje o miejscu pobytu kapłana, godzi się wykonać kilka misji zleceń skrytobójstwa. Pokierowany przez agencję zabija Guillaniego, ale nie odnajduje księdza w celach. Diana Burnwood potwierdza, że według nagrań z satelity Vittorio został wyniesiony przez czterech brodatych Rosjan w mundurach. ICA prowadzi dalsze poszukiwania księdza, a Agent 47 finansuje je, wypełniając kolejne misje. Płatny morderca najpierw zabija czterech rosyjskich generałów oraz jednego szefa rosyjskiej mafii, nie zdając sobie sprawy, że wszystkie zlecenia są zlecone przez tę samą osobę – Sergeia Zaworotko. Po kilku kolejnych misjach płatny zabójca godzi się z utratą przyjaciela i prosi o wstrzymanie dalszego finansowania poszukiwań oraz o podniesienie swojego standardowego wynagrodzenia o 50%. Diana Burnwood ostrzega go, że to oznacza bardziej niebezpieczne misje, uznawane za samobójcze. Gdy agent zostaje zabity na zlecenie przywódcy kultu, Deewanna Ji, przyciąga uwagę mediów, które informują o odnalezieniu broni jądrowej należącej do kultystów, a także odkrywają, że została ona sprzedana przez Sergeia Zaworotko. Przestępca jest niezadowolony z obrotu spraw i dochodzi do wniosku, że musi wyeliminować także zabójcę, którego wysłał na swoich współpracowników. W tym celu kontaktuje się z ICA, podając się za przedstawiciela ONZ, i składa zlecenie na samego siebie. Agent 47 przybywa do Petersburga, ale zamiast Zaworotko odnajduje jego wysłannika – jednego z klonów stworzonych przez Ort-Meyera, Agenta 17. Płatny morderca zabija klona i odkrywa położenie jego mocodawcy. Wraca do kościoła ojca Vittorio i eliminuje Zaworotko oraz jego ludzi, którzy opanowali budynek. Po uwolnieniu kapłana Agent 47 obiecuje, że nie będzie już więcej zabijał, a od ojca Vittorio przyjmuje różaniec. Jednak opuszczając kościół, pozostawia różaniec po drodze, wiedząc, że nie dotrzyma danej obietnicy.
Hitman: Kontrakty
W grze Hitman: Kontrakty Agent 47 zostaje postrzelony po jednej ze swoich misji. Atak wydaje się być zaplanowany, a nie spontaniczny. Na miejsce przybywa lekarz z ICA, który ratuje mu życie. Po wszystkim płatny morderca ucieka i spotyka się osobiście z Dianą Burnwood, która informuje go, że agencja ICA znajduje się w niebezpieczeństwie. W międzyczasie Agent 47 wspomina swoją ucieczkę z laboratorium oraz różne wcześniejsze misje, w tym te z pierwszej części serii gier.
Hitman: Krwawa forsa
Fabuła gry Hitman: Krwawa forsa rozgrywa się początkowo po wydarzeniach z Silent Assassin, ale przed wydarzeniami z Kontraktów. W 2004 roku Agent 47 dokonuje serii niezwiązanych ze sobą morderstw. 17 marca zabija aktora operowego Alvaro D’Alvade oraz ambasadora Richard Delahunta. To właśnie ta misja poprzedza postrzelenie agenta w Kontraktach. Gracz dowiaduje się, że za zamachem na agenta stoi Alexander Cayne, przywódca grupy Koncesja, specjalizującej się w płatnych morderstwach. Cayne dąży do wyeliminowania ICA, która jest dla niego konkurencją, oraz do powstrzymania rządu USA przed legalizacją klonowania ludzi, a także do ulepszenia własnego tajnego programu klonowania. Od tego momentu różni członkowie Koncesji próbują zabić Agenta 47 podczas jego misji. ICA zostaje zinfiltrowana, a z czasem traci kolejnych agentów w tajemniczych okolicznościach. Diana Burnwood zaczyna podejrzewać, że ktoś chce zniszczyć agencję. 15 sierpnia 2005 roku informuje Agenta 47, że oboje są ostatnimi żyjącymi osobami związanymi z ICA i że agencja wkrótce zostanie zamknięta. Dzieli się z płatnym mordercą ostatnimi pieniędzmi agencji i wysyła go na ostatnią misję. Po jej wykonaniu Agent 47, w zamian za odpowiednie wynagrodzenie, zostaje namówiony przez znanego mu agenta Smith z CIA do udaremnienia zamachu na prezydenta Stanów Zjednoczonych, zaaranżowanego przez Cayne’a. Wkrótce Diana Burnwood odwiedza agenta w jego kryjówce, twierdząc, że ma plan uratowania ich obu. Nagle wbija mu strzykawkę, która go powala. Następnie Burnwood udaje się do Alexandra Cayne’a, aby zgłosić, że pomyślnie zabiła płatnego mordercę. Cayne organizuje tajny pogrzeb agenta, w trakcie którego ma on zostać skremowany. Potajemnie zaprasza na pogrzeb tylko jednego reportera, przekonując go, że jego prawdziwym celem jest powstrzymanie programu klonowania, którego przykładem jest Agent 47. Na pogrzebie pojawia się także Diana, która kładzie na ciele agenta pistolety, po czym opuszcza teren. Okazuje się, że strzykawka, którą wbiła w ciało 47, tylko czasowo wstrzymała jego oznaki życia. Agent wybudza się, zabija wszystkich świadków swojego pochówku i ucieka pod fałszywą tożsamością do Azji. Po eliminacji konkurencji, ICA wznawia swoją działalność, a jej aktywa zostają przywrócone.
Hitman: Rozgrzeszenie
W grze Hitman: Rozgrzeszenie kierownik ICA, Benjamin Travis, zleca Agentowi 47 zabicie Diany Burnwood, oskarżając ją o zdradę agencji. Zabójca rani swój cel z pistoletu, ale nie potrafi się przełamać, aby ją zabić. Ranna informuje go, że ICA prowadzi własny program klonowania, podobny do tego, w wyniku którego powstał sam Agent 47. Agencja stworzyła dziewczynkę o imieniu Victoria, którą więziła i kłuła strzykawkami, aby ją ulepszyć. Victoria została stworzona przez Travisa bez wiedzy i zgody kierownictwa agencji. Burnwood pomogła dziewczynce uciec i ukryć się, dlatego Travis zlecił jej eliminację. Agent 47, pamiętając swoje przeżycia z czasów dorastania w laboratorium, uznaje, że Burnwood miała rację i oszczędza ją. Następnie odnajduje sklonowaną dziewczynkę i ukrywa ją w sierocińcu prowadzonym przez siostry zakonne. Aby odciąć się od swojej przeszłości, ściął sobie skalpelem skórę z potylicy, gdzie był jego kod kreskowy. Potem podejmuje działania, aby dowiedzieć się, dlaczego agencji tak bardzo zależy na Victorii. Przy okazji odkrywa, że są inne osoby, które chcą przejąć kontrolę nad dziewczynką. Jednym z nich jest przedsiębiorca Blake Dexter, który porywa Victorię z sierocińca. W międzyczasie Travis zleca swoim specjalnym agentkom, zwanym Świętymi, zabójstwo Agenta 47. Kolejne misje protagonisty polegają na wyeliminowaniu Świętych, Dextera oraz jego gangu, a także Benjamina Travisa i jego lojalnych podwładnych. Po tych wydarzeniach Diana Burnwood adoptuje Victorię, zapewniając jej bezpieczeństwo, i wita Agenta 47 z powrotem w ICA.
Hitman (2016)
Szósta gra z serii, Hitman, rozpoczyna się od pierwszej wizyty Agenta 47 w International Contract Agency w 1999 roku. W ramach treningu 47 musi ukończyć symulowane misje. Ówczesny szef ICA, Erich Soders, dostrzega w kandydacie zagrożenie i przygotowuje dla niego niestandardowo trudny test, aby go powstrzymać. Diana Burnwood kontaktuje się z 47 w trakcie egzaminu i pomaga mu zdać z powodzeniem. Kolejne wydarzenia w grze mają miejsce po wydarzeniach z Hitman: Rozgrzeszenie. Agent 47 wykonuje szereg misji, które okazują się ze sobą powiązane. Tajemniczy klient manipuluje osobami trzecimi (w tym MI6 oraz rodziną ofiary jednego z celów) w taki sposób, aby zgłaszały się do ICA ze zleceniami na osoby, których tajemniczy klient chce się pozbyć. Gdy agencja odkrywa te powiązania, jej zarząd postanawia zlikwidować tajemniczego klienta oraz jego kluczowych bojowników. Zarząd był podzielony w tej sprawie, ale Erich Soders nalegał i przekonał pozostałych członków. Agent 47 wykonuje tę misję i podczas ucieczki odkrywa kryjówkę tajemniczego klienta. Badając ją, zdaje sobie sprawę, że żaden z wyznaczonych mu celów nie był tajemniczym klientem, lecz byli oni jego bojówkarzami. Odkrywa także, że tajemniczy klient jest świadomy istnienia oraz działalności Agenta 47, a jego celem jest walka z organizacją Providence, która kontroluje na tyle ważne osoby, aby sprawować realną władzę nad światem. Co więcej, Providence zinfiltrowało ICA, a Erich Soders jest ich agentem. Ostatnią misją Agenta 47 jest zabójstwo Ericha Sodersa. Gra kończy się przerywnikiem filmowym, w którym jeden z agentów Providence próbuje zwrócić Dianę Burnwood przeciwko Agentowi 47, obiecując ujawnienie jej niepokojących tajemnic związanych z płatnym mordercą.
Hitman 2 (2018)
W grze Hitman 2 początkowo ICA współpracuje z Providence, obie organizacje dążą do powstrzymania tajemniczego klienta (który zlecał morderstwa w poprzedniej części gry). Ostatecznie Providence identyfikuje klienta jako Lucasa Graya. Agent 47 odnajduje go w Rumunii, w byłym laboratorium doktora Ort-Meyera. Po krótkiej rozmowie Agent 47 rozpoznaje w swoim celu przyjaciela z dzieciństwa, stworzonego w tym samym laboratorium, także przez Ort-Meyera. Wówczas Gray nazywał się Obiekt 6. W dzieciństwie 47 i 6 przysięgli zemstę na tych, którzy uczynili z nich zabójców. Choć Diana Burnwood jest początkowo nieprzychylna współpracy, zgadza się za namową Agenta 47 zataić tożsamość i położenie Graya.
Lucas Gray ujawnia, że Ort-Meyer był członkiem Providence, a Agent 47, jako najzdolniejszy klon, został przedstawiony przywódcy tej organizacji, nazywanemu Stałą, ale jego pamięć została wyczyszczona. Gray podaje mu antidotum, które przywraca wspomnienia. Agent 47 przypomina sobie, że Stałą Providence był agent KGB o pseudonimie Janus. Diana Burnwood przygotowuje zlecenie dla ICA na Janusa, aby Agent 47 mógł zgodnie z regulaminem zabić go i przeszukać jego dom w poszukiwaniu wskazówek. Agent skutecznie wykonuje zlecenie.
Podążając za wskazówkami, Agent 47 udaje się na wyspę Sgàil, gdzie odnajduje i porywa aktualną Stałą Providence. Jest to ta sama osoba, z którą Diana Burnwood spotkała się na końcu poprzedniej części gry. Uprowadzony ujawnia, że organizacja składa się z trzech wpływowych rodzin. Agent 47 planuje zlikwidować wpływowych członków organizacji, a Stała zdradza Burnwood niepokojące tajemnice związane z jej podopiecznym. Okazuje się, że Agent 47 był mordercą jej rodziców.
Inne wystąpienia
Agent 47 wystąpił także w dwóch mniejszych grach komputerowych, które nie należą do głównej serii. Były to Hitman: Wyzwanie Snajpera z 2012 roku, w której płatny morderca wykonuje szereg misji snajperskich, oraz strategiczna gra turowa Hitman GO z 2014 roku.
Eidos Interactive dwukrotnie wykorzystało wizerunek Agenta 47 w grach mobilnych: w 2006 roku w pokerowej grze Lara Croft’s Poker Party oraz w 2015 roku w Hitman: Sniper, która koncentruje się na misjach snajperskich.
Agent 47 był również głównym bohaterem dwóch filmów: Hitman z 2007 roku oraz Hitman: Agent 47 z 2015 roku. Ponadto pojawił się w dwóch powieściach: Hitman: Enemy Within Williama C. Dietza oraz Hitman: Potępienie Raymonda Bensona. Od listopada 2017 do czerwca 2018 roku ukazywała się seria komiksów w sześciu tomach pod tytułem Agent 47: Birth of the Hitman, wydawana przez Dynamite Entertainment.
Odbiór
W 2012 roku serwis GamesRadar umieścił Agenta 47 na 47. miejscu na liście 100 najlepszych postaci w grach komputerowych, w 2008 roku na 4. miejscu wśród 7 najlepszych skrytobójców w grach, a w 2014 roku kod kreskowy Agenta 47 znalazł się na 6. miejscu w zestawieniu 19 najlepszych tatuaży z gier.
Serwis IGN umieścił garotę Agenta 47 z gry Hitman: Codename 47 na 94. miejscu na liście 100 najlepszych broni w grach komputerowych, a samą postać na 4. miejscu wśród najbardziej niesławnych antybohaterów gier w 2012 roku.
Internetowy portal związany z gazetą The Daily Telegraph w 2009 roku umieścił Agenta 47 na trzecim miejscu wśród Top 10 antybohaterów gier, a w 2011 roku na 7. miejscu najlepszych skrytobójców w grach.
Amerykański wrestler Low Ki w 2017 roku przyznał, że wzorował swój najnowszy gimmick na postaci Agenta 47.