Agenda-setting
Agenda-setting (znana również jako hipoteza porządku dnia) to koncepcja, która sugeruje, że ustalanie hierarchii istotności wydarzeń prezentowanych przez nadawców mediów ma istotny wpływ na kształtowanie się wyobrażeń oraz poglądów opinii publicznej w określonych kwestiach. Może to również wpływać na sposób, w jaki widownia postrzega rzeczywistość społeczno-polityczną.
Teoria agenda-setting, jako wskaźnik rangi informacji w mediach, została opisana w 1972 roku przez Maxwella McCombsa oraz Donalda Shawa. Proponują oni narzędzie, które pozwala na identyfikację opinii przekazywanych przez media oraz poglądów obywateli, aby zbadać ich wzajemne powiązania. „Agenda to inaczej hierarchia priorytetów, lista zagadnień uszeregowanych według ważności. Można ją ustalić, na przykład, analizując w danym momencie tematy poruszane w prasie oraz czas antenowy, jaki im poświęcono, lub prowadząc badania opinii publicznej”.
W związku z rosnącą liczbą kanałów informacyjnych relacjonujących te same wydarzenia, rola mediów w tworzeniu agendy publicznej uległa osłabieniu. Agenda-setting stosuje się w różnych kanałach komunikacyjnych, takich jak radio, prasa, telewizja oraz inne media offline.
== Przypisy ==