Agencja ratingowa (ang. credit rating agency) to podmiot prawny, który zajmuje się przyznawaniem ratingów kredytowych.
W wyniku analizy wiarygodności kredytowej osób lub instytucji ubiegających się o pożyczki, takich jak spółki, fundusze, banki, organizacje oraz rządy, nadawany jest im rating kredytowy. Jest to miara ryzyka związana z inwestowaniem w oceniane papiery dłużne. Agencja ratingowa formułuje w ten sposób swoją opinię na temat stabilności danego podmiotu, co odnosi się do ryzyka związanego z jego niewypłacalnością, wspierając swoje oceny odpowiednimi argumentami oraz swoją renomą. W przypadku bankructwa wysoko ocenionej firmy agencja nie zwraca pieniędzy obligatariuszom. Agencje ratingowe pełnią kluczową rolę w świecie inwestycji, ponieważ ranking stał się podstawowym wskaźnikiem do oceny inwestycji dłużnych.
Rynek agencji ratingowych jest dominowany przez kilka dużych przedsiębiorstw działających globalnie. W Stanach Zjednoczonych pięć firm ratingowych uzyskało status Nationally Recognized Statistical Rating Organization, przyznawany przez United States Securities and Exchange Commission. Należą do nich: Fitch Ratings, Moody’s, S&P Global Ratings, A. M. Best oraz Dominion Bond Rating Service. Te firmy są również największymi graczami na rynku światowym. Dodatkowo, w różnych krajach funkcjonują narodowe agencje ratingowe, takie jak Japan Credit Rating Agency czy Malaysian Rating Corporation. Ich oceny wiarygodności kredytowej mają jednak mniejsze znaczenie w skali międzynarodowej, mimo że stanowią lokalną alternatywę dla ratingów wydawanych przez „amerykańską piątkę”.
== Przypisy ==
== Bibliografia ==
Stockwatch.pl – leksykon. stockwatch.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (2008-09-24)]. (Tekst udostępniany przez redakcję StockWatch.pl na licencji GNU Free Documentation License 1.2)