Agencja fotograficzna

Agencja fotograficzna

Agencja fotograficzna to organizacja, która zbiera i opracowuje materiały fotograficzne przeznaczone do użytku w różnych mediach.

Funkcjonuje zazwyczaj na zasadzie komisu zdjęć – fotoreporterzy umieszczają swoje fotografie w zasobach agencji bez ponoszenia żadnych kosztów, a agencja stara się je sprzedać (dziennikom, tygodnikom, miesięcznikom oraz innym zainteresowanym) i dzieli się zyskiem z fotoreporterem.

W dzisiejszych mediach praca fotoreportera jest znacznie uproszczona, ponieważ korzysta on z sprzętu cyfrowego i przesyła swoje zdjęcia do agencji za pomocą cyfrowych łączy. Ta łatwość w gromadzeniu i przesyłaniu fotografii prowadzi do ogromnej konkurencji wśród fotoreporterów, którzy rywalizują przede wszystkim jakością obrazów oraz szybkością umieszczania zdjęć w bazie. Agencje fotograficzne z kolei starają się nawiązać współpracę z jak najszerszym gronem odbiorców swoich zdjęć. Wiele agencji specjalizuje się w konkretnych dziedzinach fotografii, takich jak: newsowa, przyrodnicza czy sportowa. Często agencje te powstają przy dużych dziennikach lub tygodnikach, a także stacjach radiowych, jako dodatkowe źródło dochodu dla etatowych lub nieetatowych fotoreporterów. Wykorzystanie agencji fotograficznych jest dla wydawców prasy niezwykle wygodne, ponieważ znacznie obniża koszty (wydawca nie musi zatrudniać fotoreporterów), a także daje możliwość wyboru odpowiedniej agencji.

Przypisy