Agencja badawcza
Agencja badawcza to specjalistyczne przedsiębiorstwo, które dysponuje własnym zapleczem technicznym, takim jak sieć ankieterska oraz sprzęt i oprogramowanie do badań CATI i CAPI. Posiada także studia do przeprowadzania zogniskowanych wywiadów grupowych oraz własne narzędzia badawcze, w tym techniki zbierania danych i ich analizy. Zajmuje się realizacją badań rynku oraz badań opinii publicznej.
Agencje badawcze w Polsce
Pierwszą agencją badawczą, która zaczęła działać w Polsce, był Ośrodek Badania Opinii Publicznej, założony w 1958 roku. W 1982 roku powstało Centrum Badania Opinii Społecznej. Po wprowadzeniu wolnego rynku w Polsce w 1989 roku działalność rozpoczęło wiele firm, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, które prowadzą badania rynku oraz opinii.
Co roku, na zlecenie Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku, przeprowadzany jest audyt obrotów firm badawczych w Polsce. Zgodnie z wynikami tego audytu, największy obrót w poszczególnych latach osiągnęły następujące firmy:
Rok 2001
- SMG/KRC – 62 mln PLN
- ACNielsen – 33 mln PLN
- GfK Polonia – 27 mln PLN
Rok 2007
- Millward Brown SMG/KRC – 98 mln PLN
- Nielsen – 62 mln PLN
- GfK Polonia – 61 mln PLN
Całkowita wartość rynku badawczego w Polsce w 2007 roku została oszacowana na około 600 mln PLN, co oznacza wzrost o 11% w porównaniu do roku 2006. Pięć największych firm odpowiadało za 51% obrotu rynku.
Rok 2008
- Millward Brown SMG/KRC – 101 mln PLN
- ACNielsen Polska – 71 mln PLN
- GfK Polonia – 65 mln PLN
W 2008 roku cały rynek badawczy w Polsce szacowano na około 637 mln PLN, co oznacza wzrost o 6% w stosunku do roku 2007. Na pięć największych firm przypadało 52% obrotów branży.
Rok 2011
- Millward Brown SMG/KRC – 120 mln PLN
- ACNielsen Polska – 112 mln PLN
- GfK Polonia – 79 mln PLN
Polskie agencje badawcze są zrzeszone w Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku. Badacze, którzy należą do międzynarodowej organizacji ESOMAR, opracowali własne kodeksy etyczne, które są stosowane przez firmy badawcze obok obowiązujących przepisów prawa.