Age of Empires IV

Age of Empires IV

Age of Empires IV to gra strategiczna czasu rzeczywistego, która została stworzona przez Relic Entertainment we współpracy z World’s Edge, a wydana przez Xbox Game Studios. Jest to czwarta część serii Age of Empires, która miała swoją premierę 28 października 2021 roku na systemie Windows.

Rozgrywka

W Age of Empires IV gracz kieruje jedną z dostępnych cywilizacji. Akcja gry odbywa się na zamkniętych mapach, które są prezentowane z perspektywy ptaka. Podczas zabawy gracz rozwija swoją osadę, zbierając surowce, budując nowe budynki oraz szkoląc jednostki wojenne. Można także wznosić mury obronne, aby zabezpieczyć swoje terytorium. Każda cywilizacja dysponuje unikalną jednostką, budynkiem lub umiejętnością. Zwycięstwo można osiągnąć poprzez zniszczenie osady przeciwnika, zbudowanie specjalnego budynku zwanego cudem lub zebranie relikwii, co umożliwia uzyskanie zwycięstwa „religijnego”. W trybie swobodnej gracz ma możliwość wyboru rodzaju mapy, liczby graczy oraz poziomu trudności. Oprócz tego dostępna jest również kampania fabularna oraz tryb wieloosobowy, w którym może brać udział do ośmiu graczy.

Produkcja

Dnia 21 sierpnia 2017 roku Microsoft ogłosił rozpoczęcie produkcji Age of Empires IV i ujawnił, że producentem jest Relic Entertainment (znane z Warhammer 40,000: Dawn of War). Wiceprezes wykonawczy ds. gier w Microsoft, Phil Spencer, potwierdził 11 czerwca 2019 roku, że projekt jest w toku, a więcej informacji zostanie ujawnionych przed końcem roku. 14 listopada, podczas targów X019, zaprezentowano pierwszy zwiastun rozgrywki, pokazujący konflikty między siłami angielskimi i mongolskimi. 10 kwietnia 2021 roku wydano kolejny materiał z rozgrywki oraz zapowiedziano premierę na jesień tego samego roku. Gra zadebiutowała 28 października 2021 roku, 16 lat po wydaniu Age of Empires III.

Odbiór

Gra spotkała się z pozytywnymi recenzjami ze strony mediów branżowych. Doceniono m.in. fabułę oraz projekt misji. Zauważono również pozytywne aspekty dotyczące cywilizacji, ich jednostek, budynków oraz różnic między nimi. Krytyka skupiła się głównie na sztucznej inteligencji jednostek w trakcie walk.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona gry