Age of Empires II: The Age of Kings

Age of Empires II: The Age of Kings

Age of Empires II: The Age of Kings to druga odsłona serii gier Age of Empires, która zadebiutowała w 1999 roku, dwa lata po premierze pierwszej części. W tej wersji twórcy wprowadzili 13 cywilizacji, a rozgrywka obejmuje okres od wczesnego średniowiecza do renesansu. Dodatkowo, do gry stworzono dodatek pod nazwą Age of Empires II: The Conquerors. W dniu 9 kwietnia 2013 roku wydano zaktualizowaną wersję gry, która nosi tytuł Age of Empires II HD i zawiera dodatek The Conquerors.

Rozgrywka

Tryby gry

W Age of Empires II: The Age of Kings dostępne są pięć trybów gry oraz pięć poziomów trudności:

  • Samouczek (Williama Wallace’a)
  • Kampania (Joanna D’Arc, Saladyn, Fryderyk Barbarossa i Czyngis Chan) – obejmująca 6 misji
  • Edytor map (gracz tworzy własne plansze)
  • Automatyczny edytor map (komputer szybko generuje plansze według wskazanych przez gracza parametrów – wszyscy gracze zaczynają na równych warunkach)
  • Gra w sieci

Cywilizacje

W grze znajduje się 13 różnych cywilizacji, podzielonych na 4 kręgi kulturowe. Cywilizacje w tym samym kręgu mają identyczny wygląd budynków (z wyjątkiem Cudu). Pierwszy krąg to kultura Bliskowschodnia, do której należą Saraceni, Turcy, Bizantyjczycy i Persowie. Drugi to krąg Dalekowschodni, w którego skład wchodzą Chińczycy, Japończycy i Mongołowie. W kręgu Zachodnioeuropejskim znajdują się Brytowie, Frankowie i Celtowie, a w Wschodnioeuropejskim Goci, Teutoni i Wikingowie. Każda cywilizacja posiada unikalne zalety i wady, a technologie dostępne w grze (na przykład na Uniwersytecie) różnią się w zależności od cywilizacji.

Cuda

Każda cywilizacja dysponuje specyficznym budynkiem, zwanym cudem. Jest to największy, najdroższy i najdłużej budowany obiekt w grze, a także jedyny, który można zbudować tylko w Imperialnym Wieku. Po wzniesieniu Cudu rozpoczyna się „odliczanie” – jeśli przeciwnicy nie zniszczą Cudu w wyznaczonym czasie, jego posiadacz wygrywa. Cudy są inspirowane rzeczywistymi budowlami z historii cywilizacji obecnych w grze.

Jednostki

W grze znajdują się żołnierze, wieśniacy (mężczyźni i kobiety, różniący się jedynie wyglądem i głosem), machiny oblężnicze, statki, wozy handlowe, bohaterowie, a także dzikie (wilk, dzik, sokół) oraz bojowe (słoń) zwierzęta. Istnieje 5 poziomów piechoty (od maczugowca w Mrocznym Wieku do fechmistrza w Imperialnym Wieku), 2 rodzaje włóczników, 3 rodzaje łuczników, 2 oszczepników, 2 konnych łuczników, 3 rodzaje ciężkiej kawalerii, 2 rodzaje lekkiej kawalerii, 2 jeźdźców wielbłądów, 2 poziomy balisty, 3 tarany, 3 katapulty, Trebusz, 1 poziom kanoniera oraz mnich. Mnich, choć nie zadaje obrażeń, leczy ranne jednostki oraz wpływa na wrogich żołnierzy i budynki. W grze dostępne są także różne rodzaje okrętów (rybacki, transportowy, handlowy, wojenny (3 poziomy), sabotażowy (2 poziomy), armatni (2 poziomy) i ognisty (2 poziomy), jak również koga handlowa. Każda cywilizacja ma po dwa poziomy unikalnych jednostek (łącznie 74 różne jednostki). Żadna cywilizacja nie ma dostępu do wszystkich jednostek (np. Saraceni mogą korzystać tylko z pierwszego poziomu ciężkiej kawalerii, ponieważ rycerze, kawalerzyści i paladyni są dla nich niedostępni), lecz Bizantyjczycy dysponują największą liczbą typów jednostek.

Surowce

Gracze mogą zdobywać cztery rodzaje surowców: złoto, kamień, drewno i żywność. Kamień pozyskuje się tylko w kamieniołomach, drewno w tartakach poprzez wycinanie lasów. Złoto można znaleźć w kamieniołomach, uzyskiwać przez handel specjalnymi wozami lub okrętami handlowymi, a także z reliktów umieszczonych w klasztorach. Żywność gromadzi się przez uprawę pól, łowienie ryb, hodowanie zwierząt oraz polowanie na dziką zwierzynę (owce, jelenie, dziki) lub zbieranie owoców. Dodatkowo, na targowisku gracze mogą wymieniać surowce. Istnieje również możliwość przekazywania surowców sojusznikom (jak i przeciwnikom, aby zawrzeć potencjalny sojusz). Zgromadzone surowce są przechowywane w „wirtualnym banku”, co umożliwia ich wykorzystanie w dowolnym momencie, niezależnie od sytuacji na planszy.

Reedycja

W 2013 roku na platformie dystrybucji cyfrowej Steam wydano reedycję gry – Age of Empires II: HD Edition. Ta edycja zawiera zarówno oryginalną grę, jak i dodatek The Conquerors. Wprowadzono również poprawioną jakość grafiki, dostosowując ją do rozdzielczości HD.

Dodatki

Do gry wydano cztery dodatki. Pierwszy – Age of Empires II: The Conquerors ukazał się w 2000 roku. Drugi – Age of Empires II HD Edition: The Forgotten został wydany w 2013 roku, kilka miesięcy po reedycji. Trzeci – Age of Empires II HD Edition: The African Kingdoms zadebiutował w 2015 roku. Czwarty – Age of Empires II HD Edition: Rise of the Rajas ukazał się w 2016 roku.

Age of Empires II: The Conquerors

Pierwszy dodatek do gry zadebiutował w sierpniu 2000 roku dzięki pracy Ensemble Studios.

Nowości w grze
  • Nowe cywilizacje: Hiszpanie, Hunowie, Koreańczycy, Aztekowie, Majowie
  • Nowe kampanie: Hun Attyla, El Cid, Montezuma, Bitwy Zdobywców
  • Inne nowości: nowe jednostki bojowe, takie jak halabardnicy, husaria, koreańskie żółwiowe łodzie oraz samobójcze oddziały petard, wojownicy jaguara, pierzaści łucznicy i hiszpańscy konkwistadorzy. Dwadzieścia sześć nowych technologii, w tym karawany, zielarstwo, zekier, herezja i teokracja. Specjalne technologie dostępne tylko w wybranych cywilizacjach: chińska artyleria rakietowa, brytyjscy Yeomeni, perscy Mahout’ci i inne. Nowe rodzaje gier typu deathmatch, różnorodne mapy, możliwość wydawania poleceń sprzymierzonym państwom sterowanym przez komputer. Dodatkowe elementy w edytorze. Inne, liczne poprawki.

Age of Empires II HD Edition: The Forgotten

Drugi dodatek do Age of Empires II HD Edition: The Age of Kings został wydany w grudniu 2012 roku przez SkyBox Labs, kilka miesięcy po reedycji w wysokiej rozdzielczości. Początkowo The Forgotten był fanowską modyfikacją stworzoną przez zespół Forgotten Empires z Bertem “Cysionem” Beeckmanem na czele, a ostatecznie wydano go jako oficjalny dodatek.

Nowości w grze
  • Nowe cywilizacje: Hindusi, Inkowie, Słowianie, Madziarowie oraz Włosi.
  • Kampanie: Alaric, Sforza, Bari, Dracula, El Dorado, Prithiviraj, Bitwy Zapomnianych
  • Inne nowości: poprawione AI; 12 nowych map; limit populacji zwiększony do 500; nowe tryby gry: treaty mode i capture the Relic mode; spectator mode (tryb widza); nowe rozmiary map; poprawiony balans gry; nowe obiekty i opcje w edytorze map.

Age of Empires II HD Edition: The African Kingdoms

Twórcy The Forgotten (zespół Cysiona – Forgotten Empires) nie zakończyli pracy po wydaniu tego dodatku. W listopadzie 2015 roku wydano następny, trzeci dodatek do gry, drugi projekt Cysiona, tym razem koncentrujący się na imperiach afrykańskich.

Nowości w grze
  • Nowe cywilizacje: Malijczycy, Berberowie, Etiopczycy, Portugalczycy
  • Nowe kampanie: Tariq ibn Ziyad, Sundjata, Francisco de Almeida, Yodit
  • Inne nowości: poprawione AI; 10 nowych map specjalnych, 8 nowych map rzeczywistych, 5 nowych map losowych, 10 nowych terenów w edytorze; nowy tryb rozgrywki: Sudden Death; nowe unikalne jednostki; wieża oblężnicza dostępna w warsztacie; dwa nowe statki w doku; urozmaicenie i poprawa bitew morskich; dwie technologie dostępne dla wszystkich nacji; poprawiony balans gry; wiele nowych obiektów w edytorze.

Age of Empires II HD Edition: Rise of the Rajas

Ostatni dodatek do Age of Empires II HD Edition został wydany w grudniu 2016 roku. Nowe frakcje, kampanie i obiekty są tym razem związane z Azją południowo-wschodnią.

Nowości w grze
  • Nowe cywilizacje: Birmańczycy, Khmerowie, Malajowie, Wietnamczycy
  • Nowe kampanie: Gajah Mada, Suryavarman I, Bayinnaung, Le Loi
  • Inne nowości: nowe jednostki oraz nowy typ terenu (lasy namorzynowe); nowe mapy; zmiany w zbalansowaniu rozgrywki; poprawiony kod sieciowy gry; dodano opcję wznawiania przerwanych meczów.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona gry Age of Empires II