Agata Cudowska

Agata Cudowska to polska pedagog, posiadająca tytuł profesora dr hab. nauk humanistycznych, a także kierująca Katedrą Pedagogiki Porównawczej na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku.

Życiorys

5 maja 1997 roku uzyskała stopień doktora, broniąc pracę doktorską pt. Środowiskowe uwarunkowania orientacji życiowej młodzieży studiującej lat dziewięćdziesiątych. Studium porównawcze. Habilitację uzyskała 11 stycznia 2005 roku na podstawie pracy zatytułowanej Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji. 8 listopada 2018 roku otrzymała tytuł profesora w dziedzinie nauk społecznych. Od początku swojej kariery zawodowej, od 1989 roku, związana jest z Uniwersytetem w Białymstoku, gdzie pracuje na Wydziale Pedagogiki i Psychologii (aktualnie Wydział Nauk o Edukacji). W latach 2002-2005 pracowała również na Wydziale Pedagogiki w Wyższej Szkole Suwalsko-Mazurskiej im. Papieża Jana Pawła II w Suwałkach. W latach 2005-2006 pełniła funkcję profesora wizytującego oraz prorektora ds. nauki w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu, a w latach 2008-2014 była profesorem w Wyższej Szkole Zarządzania i Przedsiębiorczości im. Bogdana Jańskiego w Łomży.

Od 2017 roku jest członkiem Prezydium Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (PTP), a w kadencji 2020-2023 pełni rolę Wiceprzewodniczącej PTP. W latach 2017-2020 była Przewodniczącą Oddziału PTP w Białymstoku. Dodatkowo, jest członkinią Polskiego Towarzystwa Pedagogiki Porównawczej oraz Stowarzyszenia Wspierania Edukacji Międzykulturowej, a także uczestniczy w Sekcji Pedeutologicznej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk.

Jej zainteresowania badawcze obejmują kwestie aksjologiczne, orientacje życiowe, postawy twórcze oraz twórczość w edukacji, a także dialogiczne i fenomenologiczne podejście do wychowania. Interesuje się także zagadnieniami społecznymi oraz tym, jak człowiek funkcjonuje w nowoczesnym świecie.

Opracowała dwie autorskie koncepcje orientacji życiowych (w 1997 i 2004 roku) oraz narzędzia do ich pomiaru: Skalę Preferencji Orientacji Życiowych oraz Skalę Preferencji Twórczych Orientacji Życiowych. Jest autorką wielu książek, w tym: Orientacje życiowe współczesnych studentów (1997), Metodologiczne konteksty orientacji życiowych współczesnych studentów (1999), Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji (2004), Twórcze orientacje życiowe w dialogu edukacyjnym. Studium teoretyczno-empiryczne (2014), Twórcze orientacje życiowe. Zdrowie i dobrostan (2017), oraz współautorską monografię Twórcze orientacje życiowe studentów. Polsko-białoruskie studium porównawcze (z: E. Baj, L. Siluk, M. Walewską) (2019). Jest także redaktorem monografii: Czynić świat bardziej etycznym (2003), Oblicza dialogu (2008) oraz Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej (2011). Współredagowała monografie takie jak: Czynić świat bardziej bezpiecznym (T. 1 i 2, 2007) oraz Kultura bezpieczeństwa i praw człowieka w początkach XXI wieku (2009). Jest autorką ponad 160 prac naukowych, które ukazały się w czasopismach oraz publikacjach zbiorowych, zarówno w języku polskim, jak i angielskim.

Przypisy