Agar.io

Agar.io to wieloosobowa gra akcji, która jest dostępna w przeglądarkach internetowych. Została stworzona przez Matheusa Valadaresa. Rozgrywka polega na kontrolowaniu komórki (lub grupy komórek) na mapie przypominającej szalkę Petriego. Celem jest zdobycie jak największej masy poprzez wchłanianie mniejszych komórek. Nazwa gry wywodzi się od agaru, substancji wykorzystywanej do karmienia kultur bakterii. Gra szybko zyskała popularność i stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych gier przeglądarkowych oraz mobilnych w 2015 roku. Agar.io zapoczątkowało zjawisko „gier .io”, które są darmowymi, wieloosobowymi grami przeglądarkowymi.

Rozgrywka

Celem gry jest zwiększanie masy swojej komórki poprzez zjadanie masy i komórek prowadzonych przez innych graczy. Komórki z czasem tracą masę, a im większa jest komórka, tym wolniej się porusza.

W grze dostępnych jest pięć trybów:

  • FFA – każdy walczy z każdym;
  • Teams – gracze dzielą się na trzy drużyny, które rywalizują między sobą;
  • Experimental – każdy walczy z każdym, w tym trybie testowane są różne mechaniki;
  • Battle Royale – celem jest przetrwanie na coraz mniejszej planszy;
  • Party – gra generuje link do mapy, co umożliwia grę ze znajomymi.

Gracze mają możliwość zmiany wyglądu swojej komórki poprzez wpisanie w pole Nick określonych zwrotów lub poprzez zakup skórek. W grze dostępnych jest łącznie 700 skórek, w tym 65 skórek z krajami. Polska od 2016 roku również ma swoją skórkę.

Gracze mogą podzielić swoją komórkę na dwie części, naciskając Spację. Komórka musi mieć co najmniej 35 masy, aby wykonać podział. Można podzielić się maksymalnie na 16 części. Po pewnym czasie komórki ponownie się łączą. Komórka, która osiągnie 22,500 masy, automatycznie się dzieli.

Gracze mogą również wyrzucić część swojej masy, klikając W. Komórka musi mieć przynajmniej 35 punktów masy, aby to zrobić. Wyrzucona masa może być zjedzona przez komórki, które mają masę większą niż 21. W wyniku wyrzucenia masy, komórka traci 18, jednak wyrzucona masa daje jedynie 13 punktów masy.

Wirusy to zielone, kolczaste okręgi, które po zjedzeniu dzielą komórkę na mniejsze części. Mniejsze komórki mogą korzystać z wirusów jako schronienia. Komórki podzielone na 16 części mogą zjadać wirusy bez ryzyka podziału (wirusy dostarczają od 100 do 141 masy). W trybach FFA, Teams i Party, po wystrzeleniu 7 mas w wirusa, ten wyrzuca nowego wirusa w kierunku przeciwnym do wystrzelonej masy. W trybach Experimental i Battle Royale, po wystrzeleniu masy w wirusa, wirus przemieszcza się w przeciwnym kierunku do wystrzelonej masy.

Spawnery to karmazynowe kółka z kolcami, występujące jedynie w trybach Experimental i Battle Royale. Wypluwają masę, której ilość zależy od ich rozmiaru. Spawnery rosną poprzez zjadanie komórek, wystrzeliwanej masy i wirusów. Komórki mniejsze od spawnerów mogą zostać przez nie zjedzone, podczas gdy komórki większe od spawnerów mogą je zjeść. Mechanika zjadania spawnerów jest podobna do tej, która dotyczy wirusów (z tym, że zjedzenie spawnera daje przynajmniej 300 masy).

Rozwój

Gra Agar.io zadebiutowała na portalu 4chan 27 kwietnia 2015 roku. Została napisana w językach JavaScript i C++ w ciągu kilku dni. Początkowo nie miała własnej nazwy, a gracze musieli łączyć się z adresem IP Valadersa, aby zagrać. Nazwa Agar.io została zaproponowana przez anonimowego użytkownika forum 4chan. Choć sugerowano również nazwę Cell.io, ta domena była już zajęta. Valaders nieustannie aktualizował grę i dodawał nowe funkcje, takie jak system doświadczalny do testowania nowych mechanik. Tydzień później ogłoszono wersję na platformę Steam w systemie free-to-play, planując wprowadzenie funkcji specjalnych, które nie byłyby dostępne w wersji przeglądarkowej, w tym dodatkowych modów, niestandardowych stylów oraz systemu kont. Jednak w 2017 roku platforma Steam Greenlight została zamknięta, a gra nie została wydana (stan na styczeń 2021).

8 lipca 2015 roku Miniclip uruchomił mobilną wersję Agar.io dla systemów Android i iOS. Sergio Varanda, kierownik wersji mobilnej, podkreślił, że celem tej wersji było „odtworzenie doświadczeń” z gry na smartfonach i tabletach, z uwagi na trudności związane z grą na ekranie dotykowym.

Odbiór

Gra została pozytywnie oceniona. Szczególnie chwalono jej prostotę, mechanikę oraz element rywalizacji. Zyskała popularność na YouTube. Krytyka dotyczyła głównie powtarzalności oraz sterowania w wersji mobilnej. Tom Christiansen z Gamezebo wyraził mieszane uczucia, twierdząc, że nie było w niej nic, co mogłoby przyciągnąć jego uwagę, i że gra była „zasadniczo monotonna”.

Gra odniosła błyskawiczny sukces dzięki mediom społecznościowym oraz transmisjom na Twitchu i YouTube. Alexa Internet umieściła Agar.io wśród 1000 najczęściej odwiedzanych stron internetowych, a wersja mobilna została pobrana ponad dziesięć milionów razy w ciągu pierwszego tygodnia po premierze. W 2015 roku serwis Trendy Google umieścił grę na liście najczęściej wyszukiwanych stron internetowych. W 2015 roku Agar.io znalazło się na piątej pozycji najpopularniejszych gier na serwisie YouTube.

Gra pojawiła się w „Rozdziale 48” serialu House of Cards.

Wykorzystanie gry jako tuby propagandowej

Podczas wyborów w Turcji w 2015 roku Agar.io było używane jako narzędzie propagandy politycznej. Wielu graczy nadawało swoim komórkom nazwy tureckich partii politycznych oraz zawiązywało sojusze, by wspólnie stawiać czoła przeciwnym graczom. Niektóre partie polityczne wykorzystywały Agar.io w swoich plakatach wyborczych jako symbol wsparcia.

Społeczność

Agar.io przyciąga dużą rzeszę graczy, co skłoniło deweloperów do tworzenia własnych modyfikacji gry, od edytorów grafiki po boty. Ostatecznie Miniclip postanowił ograniczyć możliwości modyfikacji gry, wprowadzając system emscripten, co uczyniło ją trudniejszą do zmiany.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona gry