Afterfall: InSanity

Afterfall: InSanity

Afterfall: InSanity (wcześniej znane jako Bourgeoisie: Pearl of the Wastelands, Rascal lub po prostu Afterfall) to gra komputerowa z gatunku survival horror, stworzona przez polskie studio Intoxicate Studios i wypuszczona na platformę Microsoft Windows 25 listopada 2011 roku.

22 lutego 2013 roku zadebiutował dodatek do pobrania o nazwie Dirty Arena, który wprowadza tryb przetrwania, w którym gracz musi stawić czoła kolejnym falom przeciwników. Planowano również port gry na Xboksa 360, który miał się pojawić pod koniec 2013 roku. W trakcie produkcji znajduje się kontynuacja zatytułowana Afterfall Reconquest.

Fabuła i rozgrywka

Akcja gry rozgrywa się w roku 2035 w postapokaliptycznym świecie, który został zniszczony przez trzecią wojnę światową. Głównym bohaterem jest Albert Tokaj, członek zespołu medycznego, odpowiedzialnego za zdrowie psychiczne mieszkańców polskiego schronu „Chwała”. Postać gracza musi zmierzyć się z tajemniczym wirusem, który dziesiątkuje ludność schronu. Gra jest ukazana z perspektywy trzeciej osoby, a rozgrywka koncentruje się na eksploracji poziomów, walce z wrogami oraz rozwiązywaniu zagadek, a także zawiera sekwencje QTE. Walki prowadzone są przy użyciu broni białej lub palnej.

Tworzenie, odbiór i sprzedaż

Początkowo gra miała być tytułem fabularnym w stylu serii Fallout i S.T.A.L.K.E.R., jednak w późniejszym czasie styl rozgrywki został zmieniony na survival horror. Projekt pierwotnie powstał jako fanowski projekt, lecz w 2008 roku, dzięki firmie Nicolas Games Entertainment, przekształcił się w profesjonalny produkt. Początkowo planowano, że gra będzie działać na silniku Unigine, ale w kwietniu 2009 roku zmieniono go na Unreal Engine 3. W polskiej wersji językowej głosu głównemu bohaterowi użyczył Michał Żebrowski.

Gra otrzymała mieszane opinie od recenzentów, uzyskując średnią ocen na poziomie 50/100 w agregatorze Metacritic oraz 45,37% w GameRankings. Krytyka skupiała się głównie na liniowej i nużącej rozgrywce, aktorstwie głosowym, występujących błędach oraz systemie walki, natomiast pozytywnie oceniano oprawę graficzną, atmosferę gry oraz zagadki. W czerwcu 2012 roku oszacowano, że sprzedano od 40 do 60 tysięcy egzemplarzy.

27 lipca 2012 roku, w formie darmowej aktualizacji, ukazała się Edycja Rozszerzona gry, która naprawia błędy, poprawia istniejące funkcje i wprowadza nowe. W tej wersji gra została jednym z pierwszych tytułów zatwierdzonych do dystrybucji w serwisie Steam za pośrednictwem systemu Greenlight.

W październiku 2012 roku firma Epic Games złożyła pozew przeciwko wydawcy gry, Nicolas Entertainment Group, z powodu braku zapłaty za korzystanie z silnika Unreal Engine. Firma żądała wycofania gry ze sprzedaży, jednak nie otrzymała odpowiedzi. Ostatecznie spór udało się rozwiązać, a w październiku 2013 roku Nicolas Games ogłosiło, że sprzedano 300 tysięcy kopii gry.

Kontynuacja

19 października 2012 roku zapowiedziano sequel gry pod tytułem Afterfall: Pearl of the Wasteland. Tytuł miał być strzelanką wykorzystującą system osłon i być wydany w formie trzech epizodów, z których każdy miał trwać około 1,5–2 godzin. W każdym epizodzie gracz miał przyjąć rolę innego bohatera, ale historia miała pozostać ta sama. Gra miała być dostępna na komputerach osobistych i korzystać z silnika Unreal Engine.

W maju 2013 roku ujawniono nową nazwę produkcji – Afterfall: Reconquest, a w czerwcu ogłoszono, że format gry uległ zmianie z powodu redukcji liczby pracowników Intoxicate Studios z około 50 do 12, chociaż gra nadal będzie dystrybuowana w formie epizodów na platformie Steam. Scenariusz tytułu stworzyli Jacek Komuda i Maciej Jurewicz. Gra została wydana 19 lutego 2015 roku wyłącznie na platformę PC, a przedstawiony w niej świat ukazany został w odcieniach czerni i bieli.

Przypisy