Aeroprakt A-22
Aeroprakt A-22 to ultralekki samolot w konstrukcji zastrzałowego górnopłatu, wykonany z duraluminium, z podwoziem stałym i resorowanym, wyposażonym w przednie kółko. Projektantem tego modelu jest Jurij Jakowlew, znany konstruktor lotniczy.
Historia
W ukraińskich zakładach Aeroprakt powstał pierwszy prototyp, który oblatano w październiku 1996 roku.
Kadłub samolotu stworzono jako konstrukcję skorupową z duraluminium, natomiast skrzydła mają konstrukcję żebrową również z duraluminium, z pojedynczymi zastrzałami. Keson jest w całości metalowy, a za dźwigarem zastosowano poszycie z tkaniny. Kabina, przeznaczona dla dwóch osób, wyposażona jest w dwa komplety układów sterowania, a siedzenia umiejscowione są obok siebie. Zamknięta kabina z systemem ogrzewania zapewnia doskonałą widoczność, a duże przeszklenie drzwi sięgające do podłogi umożliwia świetny widok na boki. Samolot dysponuje zdwojonym systemem sterowania z centralnym drążkiem, alternatywnie można zastosować drążek „Y” lub dwa wolanty. Klapy można ustawiać w dwóch pozycjach: 10 i 20 stopni, co umożliwia lądowanie na krótkich pasach. Podwozie jest stałe, trójkołowe, z hydraulicznymi hamulcami. Dodatkowe wyposażenie obejmuje reflektor lądowania, światła pozycyjne i stroboskopowe, a także: ogrzewanie kabiny, bagażnik, podgrzewacz gaźników, elektryczny trymer, hak holowniczy, zintegrowany system monitorowania parametrów lotu oraz silnika, GPS i spadochronowy system ratunkowy.
W 2005 roku rozpoczęto produkcję nowej wersji A-22L, dostosowanej do niemieckich przepisów kategorii ultralekkiej. W 2006 roku samolot uzyskał niemiecki certyfikat dla maksymalnej masy startowej wynoszącej 472,5 kg (wraz ze spadochronowym systemem ratunkowym).
Od lutego 2009 roku A-22 został wzbogacony o mocniejszy silnik Rotax 912ULS o mocy 100 KM.
W kwietniu 2010 roku podczas międzynarodowych targów „AERO 2010” w Friedrichshafen zaprezentowano nową wersję A-22L2.
W Polsce pierwszy egzemplarz Aeroprakt A-22 trafił do Aeroklubu Bydgoskiego w czerwcu 1998 roku, latając z rosyjskimi znakami rejestracyjnymi. Pierwszy A-22 zarejestrowano w Polsce w 2004 roku pod znakiem SP-YSG. Według stanu na rok 2008, na całym świecie lata ponad 300 egzemplarzy A-22L, w tym 5 w Polsce.
Na świecie Aeroprakt A-22 znany jest pod różnymi nazwami handlowymi: w Stanach Zjednoczonych jako Valor i Cape Town (wodnosamolot), a w Wielkiej Brytanii i Australii jako Foxbat.
Jedna sztuka A-22LS została przekazana dolnośląskiej policji przez samorząd dolnośląski. Samolot o numerze rejestracyjnym SP-YDF jest wykorzystywany głównie do monitorowania sytuacji na drogach oraz podczas klęsk żywiołowych.
Wersje
- A-22 „Szarik” – prototyp.
- A-22L – wersja, która weszła do produkcji w 2005 roku, dostosowana do wymagań niemieckich przepisów LTF-UL. W odróżnieniu od A-22, A-22L ma krótsze skrzydła i usterzenie ogonowe. Maksymalna masa startowa zwiększona do 472,5 kg (ze spadochronowym systemem bezpieczeństwa).
- A-22LS – wersja przystosowana do przepisów kategorii Special Light Sport Aircraft, zgodna z specyfikacją dla wagi startowej 600 kg (MTOM 600 kg). W 2015 roku otrzymała w USA certyfikat jako Special Light Sport Aircraft.
- A-22L2 – w tej wersji wprowadzono kilka istotnych zmian, w tym:
- zamocowanie konstrukcji goleni przedniej do kadłuba, z amortyzacją przy użyciu regulowanej sprężyny gazowej,
- nowa, sztywniejsza belka,
- nowy układ sterowania,
- system odpowietrzania zbiorników paliwa,
- zmieniony kokpit, w którym wszystkie dźwignie sterujące umieszczono w przedniej konsoli.