Aeromarine Airways

Aeromarine Airways, wcześniej znana jako Aeromarine West Indies Airways, była jedną z pionierskich amerykańskich linii lotniczych.

Firma funkcjonowała w latach 1920-1924, przewożąc ponad 30 tysięcy pasażerów oraz transportując niemal 100 tysięcy funtów ładunków (około 45 tysięcy kilogramów). Jej samoloty pokonały łącznie ponad milion mil (1,6 miliona kilometrów). W trakcie swojej działalności linia osiągnęła wiele pionierskich sukcesów w historii amerykańskiego lotnictwa cywilnego, była pierwszą amerykańską linią, która przewiozła międzynarodową pocztę lotniczą, uruchomiła regularne loty międzynarodowe, oferowała kompleksowe usługi przewozowe (pasażerowie, poczta, przesyłki ekspresowe), pokazywała filmy w trakcie lotów, wprowadziła oznakowanie bagażu oraz otworzyła własne biuro sprzedaży biletów.

Historia

Linia lotnicza Aeromarine West Indies Airways została założona w październiku 1920 roku w wyniku połączenia Aeromarine Sightseeing and Navigation Company oraz Florida West Indies Airways Incorporated. Ta ostatnia wygrała niedawno przetarg na dostawę przesyłek lotniczych dla United States Postal Service do Hawany, jednak nie dysponowała samolotami do realizacji kontraktu. Pierwszy lot nowej linii odbył się 1 listopada 1920 roku, a Aeromarine West Indies Airways uruchomiła regularne połączenia między Key West a Hawaną. Linia korzystała wyłącznie z jednego modelu samolotu – Aeromarine 75, a podróż między Stanami Zjednoczonymi a Kubą trwała 60 minut (podróż statkiem zajmowała około ośmiu godzin).

Samoloty miały dwie kabiny pasażerskie, które mogły pomieścić łącznie 11 osób w komfortowych warunkach. W pełni załadowane mogły również przewieźć dodatkowe 100 funtów bagażu (około 45 kilogramów). Maszyny były reklamowane jako niezwykle bezpieczne („zawsze mamy lotnisko ze sobą”), a ich pilotami byli zazwyczaj weterani z United States Navy. W pierwszym sezonie uruchomiono także trasę między Miami a Bimini.

Wiosną 1921 roku linia zmieniła nazwę na Aeromarine Airways, a latem wprowadziła dodatkowe trasy łączące Nowy Jork, Atlantic City oraz Southampton, a także loty na Long Island, Newport i Lake George. Zimą 1921 roku firma rozszerzyła swoją ofertę o połączenia do Palm Beach oraz Nassau, zyskując popularność pod nazwą Highball Express (w luźnym tłumaczeniu – „Ekspres Alkoholowy”). W czasach prohibicji w Stanach Zjednoczonych oferowała loty z „suchych” Stanów Zjednoczonych na „mokre” wyspy karaibskie, gdzie można było spożywać alkohol.

W trakcie swojej działalności Aeromarine Airways osiągnęła wiele pionierskich sukcesów w historii amerykańskiego lotnictwa cywilnego, będąc pierwszą amerykańską linią, która przewiozła międzynarodową pocztę lotniczą, rozpoczęła regularne loty międzynarodowe, oferowała kompleksowe usługi przewozowe (pasażerowie, poczta, przesyłki ekspresowe), organizowała pokazy filmowe w trakcie lotów, wprowadziła oznakowanie bagażu oraz otworzyła własne biuro sprzedaży biletów.

13 stycznia 1923 roku jeden z samolotów firmy, Columbus, przymusowo wodował w trakcie lotu do Hawany – w wyniku katastrofy zginęły cztery osoby, co ostatecznie przyczyniło się do zamknięcia linii. Po tragicznym wypadku znacznie wzrosły koszty ubezpieczenia, co firma nie była w stanie znieść, co ostatecznie doprowadziło do jej zamknięcia w 1924 roku.

Przypisy

Bibliografia

Jack Jeandron: Keyport: From Plantation to Center of Commerce and Industry. Arcadia Publishing, 2003. ISBN 978-0-7385-2439-9. Brak numerów stron w książce.