Aeromarine 50

Aeromarine 50

Aeromarine 50 to amerykańska łódź latająca, która została zaprojektowana i wyprodukowana przez Aeromarine Plane and Motor Company w 1919 roku jako cywilna wersja samolotu Aeromarine 40. Samolot był dostępny w kilku, bardzo zbliżonych wersjach.

Historia

Samolot został stworzony jako cywilna alternatywa dla samolotu szkoleniowego Aeromarine 40, który był budowany dla United States Navy. Różnice między jego wojskowym odpowiednikiem a wersją cywilną obejmowały jedynie wyposażenie, wykończenie kabin oraz rozmieszczenie kokpitu i kabiny pasażerskiej. Aeromarine 50 był projektowany w kilku wersjach: 50, 52 i 55 Limousine Flying Boat. Zgodnie z informacjami z tamtego okresu, modele 50 i 50C zostały oblatane w 1919 roku, charakteryzując się otwartym kokpitem i kabiną pasażerską, podczas gdy model 52 powstał w 1921 roku, a model 55 w 1922 roku – oba ostatnie modele miały zamknięte kabiny. Niestety, źródło nie precyzuje różnic między poszczególnymi wersjami samolotu.

Według innych źródeł, model Aeromarine 50 B-2 z zamkniętym kokpitem i kabiną dla załogi był dostępny już w 1920 roku. Opisano również model samolotu z otwartymi kabinami, jednak nie podano jego nazwy czy oznaczenia.

Niezależnie od wersji, w ówczesnych opisach prasowych samoloty te określane były jako „luksusowe” – kabiny wykończone były skórą w niebieskim kolorze oraz mahoniem.

Przypuszcza się, że zbudowano jedynie około czterech lub pięciu egzemplarzy tego modelu.

Co najmniej jeden egzemplarz został zakupiony przez linię Aero Ltd. W 1919 roku samolot ten wykonywał loty na trasie o długości 100 mil między Nowym Jorkiem a Atlantic City – był oficjalnie używany jako samolot pasażerski, jednak bardziej prawdopodobne jest, że na jego pokładzie przemycano alkohol po wprowadzeniu prohibicji.

Przypisy

Bibliografia

E. R. Johnson: American Flying Boats and Amphibious Aircraft, An Illustrated History. Mcfarland, 2011. ISBN 978-0-7864-3974-4. Brak numerów stron w książce.

Aeromarine Flying Boats at the New York Aero Show. „Flight”, 1920-03-25. Brak numeru strony.