Aerolloyd
Aerolloyd, od 1925 roku znany jako Aerolot, to jedna z pierwszych polskich linii lotniczych, która funkcjonowała w latach 1922–1928.
Historia
Polska Linia Lotnicza „Aerolloyd” SA została założona 3 czerwca 1922 roku jako pierwsza regularna linia lotnicza w Polsce. Jej działalność opierała się na kapitale niemieckim. Linia była wspierana przez rząd, który umożliwił korzystanie z wojskowych lotnisk oraz infrastruktury, a także z wojskowej służby meteorologicznej. Warsztaty, w których obsługiwano samoloty, znajdowały się na terenie gdańskiego lotniska. Pierwsze połączenie łączyło Wolne Miasto Gdańsk z Warszawą i Lwowem, a w 1923 roku uruchomiono trasę Warszawa – Kraków. W 1925 roku wprowadzono pierwsze połączenie międzynarodowe: Warszawa – Kraków – Wiedeń oraz linię Kraków – Lwów. Od 1926 roku dostępne było również połączenie Warszawa – Łódź oraz lądowanie w Brnie na trasie Kraków – Wiedeń. Plany przewidywały także trasy do Bukaresztu i Kopenhagi. W maju 1925 roku nastąpiła zmiana nazwy na Polską Linię Lotniczą „Aerolot” SA.
Pierwszymi samolotami, które zakupiono w 1922 roku, były sześć metalowych jednosilnikowych dolnopłatów Junkers F 13, które mogły pomieścić 4 pasażerów (znaki rejestracyjne od P-PALA do P-PALF). W 1923 roku zakupiono trzy dodatkowe Junkersy (P-PALG, P-PALH i P-PALK), a w 1925 roku jeszcze trzy (P-PALL, P-PALM, P-PALN). Po reorganizacji i zmianie nazwy na Aerolot, nabyto kolejnych 4 Junkersy (P-PALO, P-PALP, P-PALR i P-PALS). W sumie Aerolot dysponował 16 samolotami tego typu. Niestety, jeden z nich, oznaczony jako P-PALS, uległ wypadkowi w 1925 roku.
Dodatkowo, w sierpniu 1925 roku Aerolot zakupił trzysilnikowy wodnosamolot Junkers G 23W, przeznaczony dla 9 pasażerów, z zamiarem uruchomienia połączenia Gdańsk – Malmö – Kopenhaga (numer rejestracyjny P-PAWA). Po przeprowadzeniu lotów próbnych zdecydowano się jednak zrezygnować z tego projektu i samolot został zwrócony do producenta.
28 grudnia 1928 roku Aerolot połączono z linią lotniczą Aero oraz Śląskim Towarzystwem Lotniczym, tworząc państwową firmę Linie Lotnicze LOT Sp. z o.o.
Przypisy
Bibliografia
Adam Jońca, Samoloty linii lotniczych 1919-1930, WKiŁ, Warszawa 1985, ISBN 83-206-0485-0.