Aeroklub Szczeciński
Aeroklub Szczeciński został założony w grudniu 1945 roku jako regionalny oddział Aeroklubu Polskiego. Od samego początku znajduje się na lotnisku w prawobrzeżnej części Szczecina, w Dąbiu, przy ul. Przestrzennej 10, niedaleko jeziora Dąbie. Jest to trawiaste lotnisko sportowe, które dysponuje dwoma pasami startowymi oraz hangarem i wieżą obserwacyjną.
Historia
Aeroklub powstał na terenie dawnego lotniska komunikacyjnego, które zostało zbudowane w latach 20. przez Niemców. W okresie przedwojennym stanowiło część sieci lotnisk komunikacyjnych Rzeszy Niemieckiej, z którego odbywały się regularne loty, w tym międzynarodowe. Z uwagi na rozwój wodnosamolotów, lotnisko usytuowane zostało nad jeziorem Dąbie, kilka kilometrów od centrum miasta. Obiekt został wyposażony w infrastrukturę, która przetrwała do dzisiaj, w tym trzy żelbetowe hangary z przesuwanymi drzwiami. Przy centralnie położonym hangarze znajdują się budynki administracyjno-szkoleniowe oraz wieża. Na terenie bezpośrednio nad jeziorem zbudowano stację do tankowania wodnosamolotów oraz platformę obrotową. Powstał także system podziemnych zbiorników paliwa. Ze względu na podmokły teren, stworzono zaawansowany system odwadniający składający się z drenów oraz elektrycznych pomp do usuwania wody z płyty lotniska. Do lotniska dojeżdżał tramwaj z centrum miasta. W czasie II wojny światowej budynki lotniska zostały pomalowane w plamy maskujące, które przetrwały do dziś.
Po zakończeniu II wojny światowej lotnisko przeszło w ręce polskich władz. Zanim nabrało wyłącznie rekreacyjno-sportowego charakteru, było współużytkowane jako lotnisko komunikacyjne przez PLL LOT. Sytuacja ta trwała do lat 60-tych, kiedy to, w związku ze wzrostem rozmiarów samolotów pasażerskich, utworzono międzynarodowy port lotniczy w pobliżu Goleniowa. W latach 1945–1990 na lotnisku szkoliły się dziesiątki osób rocznie. Problemy zaczęły się w latach 80., kiedy to ówczesne władze PRL zorganizowały międzynarodowy zlot młodzieży socjalistycznej, co doprowadziło do zniszczenia drenażu płyty lotniska. Od tego momentu co roku występowały problemy z wodą na pasach startowych, a sytuację pogorszyła budowa nowego mostu łączącego prawo- i lewobrzeżną część Szczecina.
Osiągnięcia sportowe
Paweł Pawlak jest wielokrotnym mistrzem Polski w Akrobacji Samolotowej (1973, 1979, 1980, 1982).
Maciej Nowaczyk zajął I miejsce podczas VIII Szybowcowych Mistrzostw Polski Juniorów w klasie standard (Leszno, 16-30 sierpnia 1981) i jest jedynym szybowcowym mistrzem Polski ze Szczecina.
Teraźniejszość
Aeroklub Szczeciński prowadzi działalność w następujących sekcjach:
- szybowcowa,
- spadochronowa,
- mikrolotów,
- modelarska,
- paralotniowa.
Organizowane są szkolenia w zakresie: szybowcowym, spadochronowym oraz paralotniowym. Na lotnisku stacjonuje śmigłowiec Mi-2 należący do Wojewódzkiej Komendy Policji.
Sprzęt
W hangarze aeroklubu znajdują się:
- szybowce: Puchacz, Jantar 2 oraz Jantar 2B,
- samolot: Antonow An-2.