Aeroklub Opolski im. Lotników Powstania Warszawskiego
Aeroklub Opolski to stowarzyszenie, które jest członkiem Polskiego Związku Sportowego Aeroklubu Polskiego. Jego siedziba znajduje się na lotnisku Opole-Polska Nowa Wieś.
Historia
Aeroklub Opolski został założony 15 stycznia 1957 roku w Opolu. W czasach PRL jego członkowie osiągali liczne sukcesy w dziedzinie sportów lotniczych. W latach 1957–1967 Aeroklub zajmował trzecie miejsce w Polsce pod względem liczby działających modelarni, które funkcjonowały jako Koła Lotnicze. Łącznie było ich 31. W XXIV Mistrzostwach Polski Modeli Latających, które odbyły się w 1959 roku w Krośnie, Bruno Hasse zdobył pierwsze miejsce. W zawodach w Gnieźnie, rozegranych rok później, również triumfował Bruno Hasse. Aeroklub uzyskał patronat Huty Małapanew w Ozimku oraz Śląskich Zakładów Przemysłu Skórzanego „Otmęt” w Krapkowicach.
W 1966 roku Jerzy Markiewicz zdobył pierwsze miejsce w Ogólnopolskich Zawodach Wodnosamolotów w klasie F1B. W 1970 roku załoga składająca się z Józefa Krzywdy i Jerzego Przystajki zajęła drugie miejsce w Locie Południowo-Zachodniej Polski im. Franciszka Żwirki. W 1973 roku, podczas XXXVIII Mistrzostw Polski Modeli Latających, Zbigniew Jurek zajął trzecie miejsce w klasie F-4A (makiety latające na uwięzi). W 1976 roku Jerzy Adamiec odniósł zwycięstwo w Zawodach Modeli Redukcyjno-Latających na Uwięzi w Łodzi.
W 1984 roku w Lesznie Zbigniew Kunas został szybowcowym Mistrzem Polski Juniorów w klasie klub, a Adam Krasnodębski zdobył mistrzostwo w klasie standard. Niestety, 16 września 1984 roku doszło na lotnisku Aeroklubu do najtragiczniejszej katastrofy lotniczej w historii Opolszczyzny. W wyniku rozbicia się przeciążonego samolotu An-2 zginęło 12 osób, a 14 zostało rannych. Prezes Aeroklubu, Zdzisław Filingier, ufundował tablicę upamiętniającą ofiary tego wypadku.
W 1985 roku podczas Mistrzostw Modeli na Uwięzi Krzysztof Góral zdobył pierwsze miejsce w klasie F4B/S, a w następnym roku powtórzył ten sukces. W 1992 roku na Mistrzostwach Polski modeli halowych Dawid Kliszewski zajął trzecie miejsce w klasie F1G, a Adam Soczówka również zdobył trzecie miejsce, ale w klasie F1A.
W 1993 roku powstała filia Aeroklubu w Brzegu. Aeroklub został włączony do Okręgu Sportowego Aeroklubu Polskiego nr 6, współpracując z Aeroklubami Jeleniogórskim, Wrocławskim, Zagłębia Miedziowego oraz Ziemi Wałbrzyskiej.
Obecnie Aeroklub Opolski składa się z następujących sekcji:
- spadochronowa,
- szybowcowa,
- samolotowa,
- paralotniowa.
W ramach swojej działalności Aeroklub prowadzi szkolenia podstawowe i doskonalące w zakresie skoków spadochronowych, szybowcowych oraz samolotowych. Dodatkowo organizuje skoki spadochronowe oraz imprezy plenerowe.
Przypisy
Bibliografia
Henryk Kucharski. Opole i jego aeroklub. „Skrzydlata Polska”. 20/1970, 17 maja 1970. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. ISSN 0137-866X. OCLC 839207783.
Henryk Szydłowski (red.): Polskie lotnictwo sportowe. Kraków: KAW, 1986. ISBN 83-03-01157-X. OCLC 803064028.
Andrzej Samek (red.): Polskie lotnictwo sportowe. Almanach tom II. Kraków: SO Wydawnictwo, 1997. ISBN 83-902156-8-3. OCLC 1262362969.