Aeroklub Łódzki im. kpt. pil. Franciszka Żwirki to stowarzyszenie, które gromadzi entuzjastów lotnictwa sportowego oraz rekreacyjnego. Jego siedziba znajduje się na lotnisku im. Władysława Reymonta w Łodzi.
Historia
W 1929 roku utworzono Łódzki Klub Lotniczy, który po pewnym czasie przekształcił się w Aeroklub Łódzki.
Rok później, w 1930, w Łodzi powstał pierwszy centralny ośrodek szkolenia pilotów, co umożliwiło aeroklubom samodzielne szkolenie pilotów i instruktorów. Ośrodek ten, znany jako Centrum Przysposobienia Wojskowego Lotniczego, był kierowany przez Franciszka Żwirkę.
Aeroklub Łódzki dynamicznie się rozwijał, a w ciągu kilku lat liczba członków znacznie wzrosła. Powstawały nowe sekcje, a także zakupiono samolot Sido S-1 o znakach rejestracyjnych SP-ACZ. W 1937 roku oddano do użytku najwyższą w Polsce wieżę spadochronową, mającą 48 m wysokości, która przez wiele lat służyła do szkolenia skoczków spadochronowych. Platforma, z której wykonywano skoki, znajdowała się na wysokości 40 m.
II wojna światowa przerwała działalność Aeroklubu. Wiele osób związanych z klubem poległo w walce, a sprzęt oraz budynki zostały zniszczone. Po wojnie Aeroklub początkowo zajął siedzibę PLL LOT przy ulicy Piotrkowskiej 106. Pierwszą prezes klubu w powojennej rzeczywistości została Maria Wardasówna. Działalność lotniczą wznowili w 1945 roku szybownicy, korzystając z lądowiska w Borowej Górze.
W 1951 roku powstała sekcja spadochronowa, która wykorzystywała zarówno przedwojenną wieżę, jak i nową w parku na Julianowie. W tym samym czasie dzięki otrzymaniu dwóch samolotów Zlín Z-26 Trenér z Aeroklubu PRL, sekcja samolotowa rozpoczęła szkolenie z pełną akrobacją na lądowisku w Dąbrówce.
15 czerwca 1953 roku Aeroklub Łódzki przeniósł się na nowo wybudowane lotnisko w Aleksandrowie Łódzkim. W 1958 roku powstał również Klub Seniorów Lotnictwa.
W wrześniu 1961 roku doszło do pożaru hangaru na lotnisku w Aleksandrowie Łódzkim, co zmusiło Aeroklub do przeniesienia się na lotnisko Lublinek, gdzie funkcjonuje do dziś.
W 1965 roku na lotnisku Aeroklubu w Lublinek zorganizowano Międzynarodowe Zawody Akrobacji Samolotowej Państw Socjalistycznych, które przyciągnęły ponad 200 tysięcy widzów.
W latach 1960–1989 Aeroklub Łódzki prowadził regularne szkolenia we wszystkich swoich sekcjach, finansowane przez budżet państwa. Dzięki temu możliwe było zrealizowanie ogromnej liczby lotów i skoków, co zaowocowało licznymi sukcesami sportowymi członków Aeroklubu na krajowych i międzynarodowych arenach.
W latach 90. w związku z przemianami ustrojowymi w Polsce Aeroklub Łódzki przeszedł znaczącą transformację. Po zniesieniu finansowania ze strony państwa, klub musiał ograniczyć działalność lotniczą, stracił prawa do płyty lotniska Lublinek, a także zmniejszyło się zaplecze sprzętowe oraz liczba członków.
Obecnie Aeroklub, oprócz działalności sportowej, oferuje komercyjne kursy oraz usługi lotnicze. Dysponuje sprzętem w postaci samolotów An-2, PZL-101 Gawron, PZL-104 Wilga i Zlin, a także szybowców SZD-9 Bocian, SZD-30 Pirat, SZD-50 Puchacz, SZD-51 Junior oraz Jantar.
W chwili obecnej w Aeroklubie działają sekcje:
- samolotowa
- szybowcowa
- spadochronowa
- modelarska
- motolotniowa
- Klub Seniorów Lotnictwa
Przypisy