Aeroklub Koniński
Aeroklub Koniński to regionalny oddział Aeroklubu Polskiego, który został założony w 1986 roku jako organizacja non-profit. Wcześniej odpowiedzialność za lotnictwo w tym regionie spoczywała na Konińskiej filii Aeroklubu Pomorskiego, mającej siedzibę w Toruniu. Siedziba Aeroklubu znajduje się 15 km od Konina, w miejscowości Kazimierz Biskupi.
Lądowisko
Od chwili powstania, lądowiskiem Aeroklubu jest obiekt w Kazimierzu Biskupim, zrealizowany dzięki inicjatywie lokalnych władz oraz Kopalni Węgla Brunatnego „Konin”, na zrekultywowanej części zwałowiska zewnętrznego odkrywki Kazimierz.
W 1983 roku, ówczesny naczelnik gminy Kazimierz Biskupi przekazał teren po byłej zwałce kopalnianej na potrzeby budowy lotniska.
W 1986 roku Aeroklub Koniński otrzymał od Aeroklubu Polskiego sprzęt, w tym ciągnik, cysternę samochodową oraz samochód typu „nysa”. W kolejnych latach Aeroklub wzbogacił się o trzy szybowce SZD-30 Pirat, dwa szybowce SZD-50 Puchacz, dwa szybowce SZD-9 Bocian oraz dwa szybowce SZD-51 Junior. Część z tych maszyn jest wciąż eksploatowana.
Na początku działalności, w klubie funkcjonowały trzy sekcje: samolotowa, szybowcowa oraz spadochronowa. W latach 90-tych powstała także sekcja balonowa, a obecnie Aeroklub dysponuje dwoma balonami.
Na obszarze 45 ha, przeznaczonym na lotnisko, znajduje się asfaltowy pas startowy o długości 630 metrów i szerokości 27 metrów oraz droga trawiasta o wymiarach 900×200 metrów, obie w kierunku 09-27. W obrębie lotniska usytuowane są również zaplecze Aeroklubu, w tym dwa hangary, budynek biurowo-socjalny, stacja paliw oraz warsztat do naprawy sprzętu lotniczego. Elewacja lotniska wynosi 110 m n.p.m. / 360 ft n.p.m.
Od samego początku Aeroklub prowadzi szkolenie podstawowe oraz treningi dla członków w sekcjach: samolotowej, szybowcowej, modelarskiej oraz balonowej.
Aeroklub Koniński organizuje także lokalne pikniki lotnicze.
Sekcje
W ramach Aeroklubu Konińskiego funkcjonują sześć sekcji:
- samolotowa;
- szybowcowa;
- balonowa;
- spadochronowa;
- modelarska;
- mikrolotowa.
Sprzęt
W 2017 roku Aeroklub dysponował czterema samolotami, siedmioma szybowcami oraz jednym balonem.
Samoloty
- An-2 – 1 egzemplarz (SP-ANC)
- PZL-101 Gawron – 1 egzemplarz (SP-CEY)
- Cessna 150 – 1 egzemplarz (SP-OAK)
- Cessna 152 – 1 egzemplarz (SP-RBA)
Szybowce
- SZD-9bis 1E Bocian – 1 egzemplarz (SP-2765)
- SZD-50-3A Puchacz – 1 egzemplarz (SP-3397)
- SZD-51 Junior – 2 egzemplarze (SP-3412, SP-3476)
- SZD-30 Pirat – 3 egzemplarze (SP-2716, SP-2839, SP-3125)
Balony
- TOMI AX-7 – 1 egzemplarz (SP-BWC „Konin”)
Wypadki
Na terenie Aeroklubu miały miejsce trzy wypadki śmiertelne, w wyniku których zginęły 4 osoby.
17 kwietnia 2004 roku – wypadek samolotu Zlín Z-142 (SP-ASN) spowodowany spadkiem mocy silnika z powodu braku paliwa. Podczas próby awaryjnego lądowania doszło do przeciągnięcia i maszyna uderzyła w ziemię. W wyniku wypadku zginął instruktor, który był także szefem wyszkolenia Aeroklubu Konińskiego, a uczeń doznał poważnych obrażeń. Samolot został całkowicie zniszczony.
27 czerwca 2005 roku – wypadek samolotu ultralekkiego KOLIBRIK (OK-KUR14) na skutek błędu pilota. Krótko po starcie pilot wykonał gwałtowny skręt w lewo, co doprowadziło do szybkiego obniżenia lotu i uderzenia w ziemię. Pilot zginął na miejscu.
18 października 2007 roku – wypadek motolotni (SP-MKNA) z powodu błędu w pilotażu. Podczas podejścia do lądowania pilot wykonał głęboki zakręt w prawo, a następnie doszło do gwałtownej utraty wysokości. Motolotnia uderzyła w ziemię, zabijając na miejscu pilota i pasażera, a następnie została całkowicie strawiona przez ogień.
Upamiętnienie
W 2019 roku na drzwiach jednego z hangarów powstał mural przedstawiający statki powietrzne związane z Aeroklubem Konińskim.
Przypisy
Linki zewnętrzne
Oficjalna strona Aeroklubu Konińskiego: aeroklub.konin.pl. [dostęp 2013-01-19]. (pol.).