Aeroklub Gliwicki

Aeroklub Gliwicki (AGl)

Aeroklub Gliwicki (AGl) to stowarzyszenie, które stanowi regionalny oddział Aeroklubu Polskiego, założone w Gliwicach. Początkowo funkcjonowało jako filia Aeroklubu Śląskiego, a od maja 1955 roku działa jako samodzielna jednostka. Główną bazą aeroklubu jest lotnisko Gliwice, usytuowane w niedalekiej odległości od autostrady A-4 łączącej Kraków i Wrocław.

Zarząd

Zarząd Aeroklubu Gliwickiego składa się z:

  • Ewa Mokrosz – prezes Zarządu
  • Anna Bieniek – wiceprezes Zarządu
  • Maciej Nowak – sekretarz
  • Marek Faszczewski – skarbnik
  • Ireneusz Przywuski – członek Zarządu

Obecnie dyrektorem jest Maciej Nowak, a szefem wyszkolenia Tomasz Rubaj, którego zastępcą ds. HT jest Radosław Krajewski.

(stan z 12 stycznia 2024)

Sekcje specjalistyczne

Sekcje specjalistyczne Aeroklubu Gliwickiego są następujące:

  • Samolotowa
  • Szybowcowa
  • Spadochronowa
  • Modelarska

(stan z września 2017)

Afiliowane Kluby Seniorów Lotnictwa

Klub Seniorów Lotnictwa przy Aeroklubie Gliwickim:

  • Tadeusz Lewicki – przewodniczący
  • Ireneusz Mikołajczyk – sekretarz
  • Tadeusz Goraj – skarbnik

(stan z października 2018)

Szkolenia lotnicze

Aeroklub oferuje szkolenia lotnicze umożliwiające uzyskanie:

  • świadectwa kwalifikacji skoczka spadochronowego (PJ) metodą klasyczną „Na linę”
  • licencji pilota szybowcowego SPL
  • licencji pilota samolotu turystycznego PPL(A)

(stan z września 2017)

Sprzęt

W skład floty aeroklubu wchodzą następujące samoloty:

  • An-2TD o znakach rozpoznawczych SP-AOB
  • Cessna 150L o znakach rozpoznawczych SP-KNC
  • Cessna 150J o znakach rozpoznawczych SP-KIC
  • Jak-12 M o znakach rozpoznawczych SP-AWC
  • PZL-101 Gawron o znakach rozpoznawczych SP-CGC
  • Pipistrel Explorer o znakach rozpoznawczych SP-SPB

Szybowce to:

  • Dwumiejscowe: SZD-9 Bocian bis 1E – 4 egzemplarze (SP-2687, SP-2825, SP-3046, SP-3799); SZD-35 Bekas – 1 egzemplarz (SP-2557); SZD-40 Halny X – 1 egzemplarz (SP-2645); SZD-50 Puchacz 3 – 2 egzemplarze (SP-3319, SP-3488)
  • Jednomiejscowe: SZD-12 Mucha 100 – 1 egzemplarz (SP-1999); SZD-21 Kobuz 3 -2B – 1 egzemplarz (SP-2482); SZD-22C Mucha std – 1 egzemplarz (SP-2288); SZD-24 Foka C – 1 egzemplarz (SP-2384); SZD-25 Lis – 1 egzemplarz (SP-3534); SZD-30 Pirat – 3 egzemplarze (SP-2593(K), SP-2877(B), SP-3024(J)); SZD-31 Zefir 4 – 1 egzemplarz (SP-2519); SZD-36 Cobra 15A – 1 egzemplarz (SP-3088(CB)); SZD-42 Jantar 2B – 1 egzemplarz (SP-3280 (PK)); SZD-48 Jantar Standard 3 – 1 egzemplarz (SP-3297 (ET)); SZD-51 Junior – 3 egzemplarze (SP-3310(DC), SP-3478(SC), SP-3430(AC)); PW-5 Smyk – 3 egzemplarze (SP-3761 (FC), SP-3775 (UC), SP-3618 (NC))

Motoszybowiec:

  • Scheibe SC-25C „Falke” – 1 egzemplarz (SP-0081)

Inny sprzęt:

  • Wyciągarka szybowcowa: WS-02-JK – 1 szt., TUR B2 – 1 szt.
  • Pojazdy: Peugeot Partner – 1 szt., Opel Zafira – 1 szt., ciągnik rolniczy: Ursus C-360-3P – 1 szt., Deutz-Fahr – 1 szt.
  • Pojazd do holowania szybowców – 1 szt., pojazd do przewozu sprzętu spadochronowego – 1 szt.

Aeroklub często określany jest jako latające muzeum szybowców, głównie z powodu posiadania licznych zabytkowych szybowców, które są utrzymywane w gotowości do lotu. W aeroklubie znajduje się również warsztat remontowy zajmujący się szybowcami drewnianymi oraz replika polskiego szybowca IS-A Salamandra. Działa tu również Klub Miłośników Zabytkowych Szybowców, który zrzesza pasjonatów i właścicieli starych szybowców z całego świata. W 2004 roku odbył się 32. Międzynarodowy Zlot Starych Szybowców, w którym uczestniczyli przedstawiciele z 22 krajów, w tym USA i Australii.

Historia

Historia Aeroklubu Gliwickiego, opisana w publikacjach: Aeroklub Gliwicki 1980 oraz Tadeusz Lewicki, dotyczy jego działalności od momentu powstania. Po wyzwoleniu, grupa entuzjastów lotnictwa zaczęła rozwijać sporty lotnicze w Gliwicach. 22 lipca 1949 roku otwarto modelarnię lotniczą przy ulicy Dworcowej (1 Maja) pod egidą Ligi Lotniczej. Pierwszym instruktorem był Otton Kłos. W 1953 roku Liga Lotnicza została włączona do Ligi Przyjaciół Żołnierza, co przyczyniło się do odbudowy lotniska w Gliwicach, które zostało zniszczone w czasie wojny.

Wydarzenia

Lata 1955–1959

1955
  • W 1955 roku powstał Aeroklub Gliwicki jako Filia Aeroklubu Śląskiego, a od 1956 roku stał się jednostką samodzielną.
  • W sierpniu Aeroklub Gliwicki zajął 13. miejsce na 22 aerokluby biorące udział w współzawodnictwie o Puchar Przechodni Zarządu Głównego ZMP.
1956
  • W maju, Komisja Sportowa Aeroklubu PRL zatwierdziła pierwszych komisarzy sportowych Aeroklubu Gliwickiego.
  • W sierpniu piloci wzięli udział w pokazach z okazji Święta Lotnictwa, a Aeroklub Gliwicki był organizatorem II Samolotowych Mistrzostw Polski.
  • W listopadzie odbyło się walne zgromadzenie, na którym wybrano pierwszy zarząd Aeroklubu Gliwickiego.
1957
  • Zbigniew Kirakowski został zakwalifikowany do Szybowcowej Kadry Narodowej.
  • W lipcu rozpoczęto szkolenie grupy, która wcześniej miała zakaz latania z powodów politycznych.
1958
  • Anna Franke weszła w skład pierwszej kadry narodowej w sporcie spadochronowym oraz otrzymała medal i tytuł „Mistrza Sportu”.
1959
  • W czerwcu doszło do tragicznego wypadku, w którym zginął pilot Stanisław Mydlarz.
  • Rozpoczęto odbudowę małego hangaru, a kilka gliwickich zakładów pracy wspierało Aeroklub Gliwicki.

Lata 1960–1969

1960
  • Powstała filia Aeroklubu Gliwickiego na lotnisku Rybnik-Gotartowice, która później uzyskała samodzielność.
1961
  • Zbigniew Kirakowski został zakwalifikowany do Szybowcowej Kadry Narodowej.
1962
  • Wzięli udział piloci w szkoleniu zorganizowanym przez Ministerstwo Obrony Narodowej.
1963
  • W trakcie lotu szkolnego doszło do tragicznego wypadku, w którym zginęła załoga szybowca.
1964
  • Nowe władze aeroklubu zostały wybrane, a Aeroklub ROW uzyskał samodzielność.
1965
  • Rozpoczęto wyposażanie szybowców w radiostacje, co poprawiło bezpieczeństwo lotów.

… (ciąg dalszy historii, wydarzeń i osiągnięć w kolejnych latach)