Aeroflot
Aeroflot – Rosyjskie Linie Lotnicze Publiczna S.A. (w języku rosyjskim: Публичное акционерное общество „Аэрофлот – российские авиалинии”) to narodowy przewoźnik oraz największa linia lotnicza w Federacji Rosyjskiej. Jej działalność rozpoczęła się w 1923 roku, co czyni ją jedną z najstarszych linii lotniczych, które funkcjonują do dziś na całym świecie. Główna siedziba Aerofłotu znajduje się w Centralnym Okręgu Administracyjnym Moskwy, a głównym hubem linii jest Międzynarodowy Port Lotniczy Moskwa-Szeremietiewo.
Od momentu powstania do początku lat 90. Aerofłot był narodowym przewoźnikiem i państwowym przedsiębiorstwem Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR). W tym czasie linia rozbudowała swoją flotę do ponad pięciu tysięcy samolotów wyprodukowanych w ZSRR oraz otworzyła krajową i międzynarodową sieć lotów, obejmującą ponad trzy tysiące miejsc docelowych, co uczyniło ją największą linią lotniczą na świecie. Oprócz przewozów komercyjnych, Aerofłot realizował również loty towarowe i wspierał państwo, w tym wojsko. Z powodu dużej floty, linia miała znacznie więcej wypadków i katastrof niż konkurencja, co negatywnie wpłynęło na jej reputację. Po rozpadzie ZSRR, przewoźnik został przekształcony w otwartą spółkę akcyjną i rozpoczął proces transformacji, znacznie redukując flotę oraz wprowadzając samoloty z Zachodu i nowocześniejsze modele krajowe. Aerofłot skupił się głównie na rynku międzynarodowym, a agencja ratingowa Skytrax przyznała mu 4 gwiazdki, które jednak w 2022 roku zostały zawieszone.
Na koniec 2017 roku Aerofłot kontrolował około 40% rosyjskiego rynku lotniczego. Narodowy przewoźnik jest właścicielem Rossiya Airlines (linii z siedzibą w Sankt Petersburgu) oraz Pobiedy (taniego przewoźnika). Aerofłot i jego spółki zależne dysponują 359 samolotami na dzień 31 grudnia 2019 roku, głównie modeli Airbus i Boeing oraz krajowych, takich jak Sukhoi Superjet 100. Aerofłot posiadał również spółkę cargo o nazwie Aerofłot-Cargo, która później połączyła się z główną linią lotniczą.
W kwietniu 2006 roku Aerofłot przystąpił do sojuszu SkyTeam. Od marca 2020 roku, 51% akcji Aerofłotu należy do Rządu Federacji Rosyjskiej, reprezentowanego przez Federalną Agencję Zarządzania Majątkiem Państwowym, a pozostałe akcje są w wolnym obrocie.
Chronologia
1 maja 1922 – uruchomienie pierwszej zagranicznej linii Moskwa-Królewiec
9 lutego 1923 – oficjalna data utworzenia towarzystwa lotniczego
17 marca 1923 – powołanie towarzystwa lotniczego Dobrolet („Добролет”)
15 lipca 1923 – uruchomienie pierwszej krajowej linii Moskwa – Niżnyj Nowgorod
29 października 1930 – przekształcenie Dobrolet w Wszechzwiązkowe Towarzystwo Cywilnej Floty Powietrznej
6 listopada 1931 – otwarcie pierwszego w kraju portu lotniczego w Moskwie
25 lutego 1932 – powołanie Głównego Zarządu Floty Powietrznej
26 marca 1932 – przyjęcie nazwy Aerofłot
21 listopada 1932 – przejęcie lotnictwa rolniczego przez Główny Zarząd Cywilnej Floty Powietrznej
19 maja 1934 – powołanie 12 zarządów terytorialnych
19 lipca 1937 – powstanie Zarządu Międzynarodowych Linii Powietrznych
czerwiec 1941 – podporządkowanie cywilnej floty powietrznej Narodowemu Komisariatowi Obrony
30 stycznia 1943 – otwarcie regularnego połączenia ZSRR przez Krasnojarsk z USA
maj 1954 – podporządkowanie Głównego Zarządu Lotnictwa Cywilnego Radzie Ministrów ZSRR
1956 – wprowadzenie do eksploatacji samolotu odrzutowego TU-104
1 czerwca 1960 – otwarcie portu lotniczego Moskwa-Szeremietiewo
27 lipca 1964 – przekształcenie Głównego Zarządu Floty Powietrznej w Ministerstwo Lotnictwa Cywilnego ZSRR
31 grudnia 1965 – otwarcie miejskiego portu lotniczego w Moskwie
29 stycznia 1971 – zorganizowanie Centralnego Zarządu Międzynarodowych Połączeń Lotniczych Aerofłotu
1989 – przystąpienie do Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Powietrznych IATA
czerwiec 1991 – utworzenie zjednoczenia produkcyjno-handlowego Aerofłot
1992 – podział linii po rozpadzie ZSRR, co doprowadziło do powstania od 300 do 500 lokalnych przewoźników
28 lipca 1992 – przekształcenie w otwarte towarzystwo akcyjne Rosyjskie Międzynarodowe Linie Lotnicze Aerofłot
maj 1995 – przystąpienie Aerofłotu do grupy finansowo-przemysłowej Rosyjskie Konsorcjum Lotnicze
luty 2002 – pierwszy otwarty turniej szachowy Aerofłot Open
kwiecień 2006 – Aerofłot dołącza do sojuszu SkyTeam
2009 – wycofanie z użytku samolotów Tu-154
2011 – odbiór 2 z 30 zamówionych samolotów Suchoj Superjet 100
grudzień 2020 – sprzedaż 51% udziałów w linii Aurora
luty 2022 – nałożenie sankcji przez UE i USA na Aerofłot
kwiecień 2022 – zawieszenie członkostwa w sojuszu SkyTeam
sierpień 2022 – złożenie zamówienia na 339 samolotów produkcji rosyjskiej
Rejsowe kierunki lotów
Afryka
- Egipt
- Kair – Port lotniczy Kair
- Seszele
- Mahé – Port lotniczy Mahé
Azja
- Indie
- Delhi – Port lotniczy Indira Gandhi
- Iran
- Teheran – Port lotniczy Teheran-Imam Khomeini
- Kirgistan
- Biszkek – Port lotniczy Biszkek
- Osz – Port lotniczy Osz
- Tamczy – Port lotniczy Tamczy
- Malediwy
- Male – Port lotniczy Male
- Sri Lanka
- Kolombo – Port lotniczy Kolombo
- Tajlandia
- Bangkok – Port lotniczy Bangkok-Suvarnabhumi
- Phuket – Port lotniczy Phuket
- Uzbekistan
- Samarkanda – Port lotniczy Samarkanda
- Taszkent – Port lotniczy Taszkent
- Urgencz – Port lotniczy Urgencz
- Buchara – Port lotniczy Buchara
- Kazachstan
- Astana – Port lotniczy Nur-Sułtan
- Karaganda – Port lotniczy Karaganda
- Ałmaty – Port lotniczy Ałmaty
- Kustanaj – Port lotniczy Kustanaj
- Aktobe – Port lotniczy Aktobe
- Aktau – Port lotniczy Aktau
- Atyrau – Port lotniczy Atyrau
- Zjednoczone Emiraty Arabskie
- Dubaj – Port lotniczy Dubaj
Europa
- Armenia
- Erywań – Port lotniczy Erywań
- Azerbejdżan
- Baku – Port lotniczy Baku
- Białoruś
- Mińsk – Port lotniczy Mińsk
- Rosja
- Anapa – Port lotniczy Anapa
- Astrachań – Port lotniczy Astrachań-Narimanowo
- Barnauł – Port lotniczy Barnauł
- Chabarowsk – Port lotniczy Chabarowsk
- Chodżent – Port lotniczy Chodżent
- Gelendżyk – Port lotniczy Gelendżyk
- Irkuck – Port lotniczy Irkuck
- Iżewsk – Port lotniczy Iżewsk (od 28 października 2018)
- Jekaterynburg – Port lotniczy Jekaterynburg
- Jużnosachalińsk – Port lotniczy Jużnosachalińsk
- Królewiec – Port lotniczy Królewiec
- Kazań – Port lotniczy Kazań
- Kemerowo – Port lotniczy Kemerowo
- Krasnodar – Port lotniczy Krasnodar
- Krasnojarsk – Port lotniczy Krasnojarsk
- Mineralne Wody – Port lotniczy Mineralne Wody
- Moskwa – Port lotniczy Moskwa-Szeremietiewo (hub)
- Nalczyk – Port lotniczy Nalczyk (od 28 października 2018)
- Niżniewartowsk – Port lotniczy Niżniewartowsk
- Niżny Nowogród – Port lotniczy Niżny Nowogród
- Nowosybirsk – Port lotniczy Nowosybirsk-Tołmaczowo
- Omsk – Port lotniczy Omsk
- Perm – Port lotniczy Perm
- Pietropawłowsk Kamczacki – Port lotniczy Pietropawłowsk Kamczacki
- Samara – Port lotniczy Samara
- Sankt Petersburg – Port lotniczy Petersburg-Pułkowo
- Soczi – Port lotniczy Soczi-Adler
- Stawropol – Port lotniczy Stawropol-Szpakowskoje
- Symferopol – Port lotniczy Symferopol
- Tiumień – Port lotniczy Tiumeń
- Ufa – Port lotniczy Ufa
- Władykaukaz – Port lotniczy Władykaukaz-Biesłan (od 28 października 2018)
- Władywostok – Port lotniczy Władywostok
- Wołgograd – Port lotniczy Wołgograd
- Turcja
- Antalya – Port lotniczy Antalya
- Stambuł – Port lotniczy Stambuł
- Bodrum – Port lotniczy Bodrum-Milas
- Dalaman – Port lotniczy Dalaman
Flota
Na listopad 2024 flota Aerofłotu składała się ze 171 samolotów o średnim wieku 8,8 lat.
Wypadki lotnicze
28 czerwca 1982 roku – katastrofa lotu Aerofłot 8641. Samolot Jak-42, lecący z Leningradu do Kijowa, miał awarię steru wysokości i rozbił się na Białorusi, co spowodowało śmierć 132 osób.
11 października 1984 roku – katastrofa lotu Aerofłot 3352. Tupolew Tu-154B1, lecący z Krasnodaru do Nowosybirska, rozbił się w Omsku podczas lądowania, w wyniku czego zginęło 178 osób (w tym 4 na ziemi).
10 lipca 1985 roku – katastrofa lotu Aerofłot 7425. Tupolew Tu-154B2, lecący z Karszy do Orenburga, rozbił się z powodu błędu pilota, który zredukował prędkość, co doprowadziło do przeciągnięcia. W katastrofie zginęło 200 osób.
22 marca 1994 roku – katastrofa lotu Aerofłot 593. Airbus A310, lecący z Moskwy do Hongkongu, spowodował śmierć 75 osób.
14 września 2008 roku – katastrofa lotu Aerofłot 821. Boeing 737-505, lecący z Moskwy do Permu, rozbił się podczas podejścia do lądowania, co spowodowało śmierć 88 osób.
5 maja 2019 roku – katastrofa lotu Aerofłot 1492. Samolot Suchoj Superjet 100, lecący do Murmańska, zapalił się podczas awaryjnego lądowania na Szeremietiewie, ginąc 41 osób.