Aerofłot

Aeroflot

Aeroflot – Rosyjskie Linie Lotnicze Publiczna S.A. (w języku rosyjskim: Публичное акционерное общество „Аэрофлот – российские авиалинии”) to narodowy przewoźnik oraz największa linia lotnicza w Federacji Rosyjskiej. Jej działalność rozpoczęła się w 1923 roku, co czyni ją jedną z najstarszych linii lotniczych, które funkcjonują do dziś na całym świecie. Główna siedziba Aerofłotu znajduje się w Centralnym Okręgu Administracyjnym Moskwy, a głównym hubem linii jest Międzynarodowy Port Lotniczy Moskwa-Szeremietiewo.

Od momentu powstania do początku lat 90. Aerofłot był narodowym przewoźnikiem i państwowym przedsiębiorstwem Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR). W tym czasie linia rozbudowała swoją flotę do ponad pięciu tysięcy samolotów wyprodukowanych w ZSRR oraz otworzyła krajową i międzynarodową sieć lotów, obejmującą ponad trzy tysiące miejsc docelowych, co uczyniło ją największą linią lotniczą na świecie. Oprócz przewozów komercyjnych, Aerofłot realizował również loty towarowe i wspierał państwo, w tym wojsko. Z powodu dużej floty, linia miała znacznie więcej wypadków i katastrof niż konkurencja, co negatywnie wpłynęło na jej reputację. Po rozpadzie ZSRR, przewoźnik został przekształcony w otwartą spółkę akcyjną i rozpoczął proces transformacji, znacznie redukując flotę oraz wprowadzając samoloty z Zachodu i nowocześniejsze modele krajowe. Aerofłot skupił się głównie na rynku międzynarodowym, a agencja ratingowa Skytrax przyznała mu 4 gwiazdki, które jednak w 2022 roku zostały zawieszone.

Na koniec 2017 roku Aerofłot kontrolował około 40% rosyjskiego rynku lotniczego. Narodowy przewoźnik jest właścicielem Rossiya Airlines (linii z siedzibą w Sankt Petersburgu) oraz Pobiedy (taniego przewoźnika). Aerofłot i jego spółki zależne dysponują 359 samolotami na dzień 31 grudnia 2019 roku, głównie modeli Airbus i Boeing oraz krajowych, takich jak Sukhoi Superjet 100. Aerofłot posiadał również spółkę cargo o nazwie Aerofłot-Cargo, która później połączyła się z główną linią lotniczą.

W kwietniu 2006 roku Aerofłot przystąpił do sojuszu SkyTeam. Od marca 2020 roku, 51% akcji Aerofłotu należy do Rządu Federacji Rosyjskiej, reprezentowanego przez Federalną Agencję Zarządzania Majątkiem Państwowym, a pozostałe akcje są w wolnym obrocie.

Chronologia

1 maja 1922 – uruchomienie pierwszej zagranicznej linii Moskwa-Królewiec

9 lutego 1923 – oficjalna data utworzenia towarzystwa lotniczego

17 marca 1923 – powołanie towarzystwa lotniczego Dobrolet („Добролет”)

15 lipca 1923 – uruchomienie pierwszej krajowej linii Moskwa – Niżnyj Nowgorod

29 października 1930 – przekształcenie Dobrolet w Wszechzwiązkowe Towarzystwo Cywilnej Floty Powietrznej

6 listopada 1931 – otwarcie pierwszego w kraju portu lotniczego w Moskwie

25 lutego 1932 – powołanie Głównego Zarządu Floty Powietrznej

26 marca 1932 – przyjęcie nazwy Aerofłot

21 listopada 1932 – przejęcie lotnictwa rolniczego przez Główny Zarząd Cywilnej Floty Powietrznej

19 maja 1934 – powołanie 12 zarządów terytorialnych

19 lipca 1937 – powstanie Zarządu Międzynarodowych Linii Powietrznych

czerwiec 1941 – podporządkowanie cywilnej floty powietrznej Narodowemu Komisariatowi Obrony

30 stycznia 1943 – otwarcie regularnego połączenia ZSRR przez Krasnojarsk z USA

maj 1954 – podporządkowanie Głównego Zarządu Lotnictwa Cywilnego Radzie Ministrów ZSRR

1956 – wprowadzenie do eksploatacji samolotu odrzutowego TU-104

1 czerwca 1960 – otwarcie portu lotniczego Moskwa-Szeremietiewo

27 lipca 1964 – przekształcenie Głównego Zarządu Floty Powietrznej w Ministerstwo Lotnictwa Cywilnego ZSRR

31 grudnia 1965 – otwarcie miejskiego portu lotniczego w Moskwie

29 stycznia 1971 – zorganizowanie Centralnego Zarządu Międzynarodowych Połączeń Lotniczych Aerofłotu

1989 – przystąpienie do Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Powietrznych IATA

czerwiec 1991 – utworzenie zjednoczenia produkcyjno-handlowego Aerofłot

1992 – podział linii po rozpadzie ZSRR, co doprowadziło do powstania od 300 do 500 lokalnych przewoźników

28 lipca 1992 – przekształcenie w otwarte towarzystwo akcyjne Rosyjskie Międzynarodowe Linie Lotnicze Aerofłot

maj 1995 – przystąpienie Aerofłotu do grupy finansowo-przemysłowej Rosyjskie Konsorcjum Lotnicze

luty 2002 – pierwszy otwarty turniej szachowy Aerofłot Open

kwiecień 2006 – Aerofłot dołącza do sojuszu SkyTeam

2009 – wycofanie z użytku samolotów Tu-154

2011 – odbiór 2 z 30 zamówionych samolotów Suchoj Superjet 100

grudzień 2020 – sprzedaż 51% udziałów w linii Aurora

luty 2022 – nałożenie sankcji przez UE i USA na Aerofłot

kwiecień 2022 – zawieszenie członkostwa w sojuszu SkyTeam

sierpień 2022 – złożenie zamówienia na 339 samolotów produkcji rosyjskiej

Rejsowe kierunki lotów

Afryka

  • Egipt
  • Kair – Port lotniczy Kair
  • Seszele
  • Mahé – Port lotniczy Mahé

Azja

  • Indie
  • Delhi – Port lotniczy Indira Gandhi
  • Iran
  • Teheran – Port lotniczy Teheran-Imam Khomeini
  • Kirgistan
  • Biszkek – Port lotniczy Biszkek
  • Osz – Port lotniczy Osz
  • Tamczy – Port lotniczy Tamczy
  • Malediwy
  • Male – Port lotniczy Male
  • Sri Lanka
  • Kolombo – Port lotniczy Kolombo
  • Tajlandia
  • Bangkok – Port lotniczy Bangkok-Suvarnabhumi
  • Phuket – Port lotniczy Phuket
  • Uzbekistan
  • Samarkanda – Port lotniczy Samarkanda
  • Taszkent – Port lotniczy Taszkent
  • Urgencz – Port lotniczy Urgencz
  • Buchara – Port lotniczy Buchara
  • Kazachstan
  • Astana – Port lotniczy Nur-Sułtan
  • Karaganda – Port lotniczy Karaganda
  • Ałmaty – Port lotniczy Ałmaty
  • Kustanaj – Port lotniczy Kustanaj
  • Aktobe – Port lotniczy Aktobe
  • Aktau – Port lotniczy Aktau
  • Atyrau – Port lotniczy Atyrau
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie
  • Dubaj – Port lotniczy Dubaj

Europa

  • Armenia
  • Erywań – Port lotniczy Erywań
  • Azerbejdżan
  • Baku – Port lotniczy Baku
  • Białoruś
  • Mińsk – Port lotniczy Mińsk
  • Rosja
  • Anapa – Port lotniczy Anapa
  • Astrachań – Port lotniczy Astrachań-Narimanowo
  • Barnauł – Port lotniczy Barnauł
  • Chabarowsk – Port lotniczy Chabarowsk
  • Chodżent – Port lotniczy Chodżent
  • Gelendżyk – Port lotniczy Gelendżyk
  • Irkuck – Port lotniczy Irkuck
  • Iżewsk – Port lotniczy Iżewsk (od 28 października 2018)
  • Jekaterynburg – Port lotniczy Jekaterynburg
  • Jużnosachalińsk – Port lotniczy Jużnosachalińsk
  • Królewiec – Port lotniczy Królewiec
  • Kazań – Port lotniczy Kazań
  • Kemerowo – Port lotniczy Kemerowo
  • Krasnodar – Port lotniczy Krasnodar
  • Krasnojarsk – Port lotniczy Krasnojarsk
  • Mineralne Wody – Port lotniczy Mineralne Wody
  • Moskwa – Port lotniczy Moskwa-Szeremietiewo (hub)
  • Nalczyk – Port lotniczy Nalczyk (od 28 października 2018)
  • Niżniewartowsk – Port lotniczy Niżniewartowsk
  • Niżny Nowogród – Port lotniczy Niżny Nowogród
  • Nowosybirsk – Port lotniczy Nowosybirsk-Tołmaczowo
  • Omsk – Port lotniczy Omsk
  • Perm – Port lotniczy Perm
  • Pietropawłowsk Kamczacki – Port lotniczy Pietropawłowsk Kamczacki
  • Samara – Port lotniczy Samara
  • Sankt Petersburg – Port lotniczy Petersburg-Pułkowo
  • Soczi – Port lotniczy Soczi-Adler
  • Stawropol – Port lotniczy Stawropol-Szpakowskoje
  • Symferopol – Port lotniczy Symferopol
  • Tiumień – Port lotniczy Tiumeń
  • Ufa – Port lotniczy Ufa
  • Władykaukaz – Port lotniczy Władykaukaz-Biesłan (od 28 października 2018)
  • Władywostok – Port lotniczy Władywostok
  • Wołgograd – Port lotniczy Wołgograd
  • Turcja
  • Antalya – Port lotniczy Antalya
  • Stambuł – Port lotniczy Stambuł
  • Bodrum – Port lotniczy Bodrum-Milas
  • Dalaman – Port lotniczy Dalaman

Flota

Na listopad 2024 flota Aerofłotu składała się ze 171 samolotów o średnim wieku 8,8 lat.

Wypadki lotnicze

28 czerwca 1982 roku – katastrofa lotu Aerofłot 8641. Samolot Jak-42, lecący z Leningradu do Kijowa, miał awarię steru wysokości i rozbił się na Białorusi, co spowodowało śmierć 132 osób.

11 października 1984 roku – katastrofa lotu Aerofłot 3352. Tupolew Tu-154B1, lecący z Krasnodaru do Nowosybirska, rozbił się w Omsku podczas lądowania, w wyniku czego zginęło 178 osób (w tym 4 na ziemi).

10 lipca 1985 roku – katastrofa lotu Aerofłot 7425. Tupolew Tu-154B2, lecący z Karszy do Orenburga, rozbił się z powodu błędu pilota, który zredukował prędkość, co doprowadziło do przeciągnięcia. W katastrofie zginęło 200 osób.

22 marca 1994 roku – katastrofa lotu Aerofłot 593. Airbus A310, lecący z Moskwy do Hongkongu, spowodował śmierć 75 osób.

14 września 2008 roku – katastrofa lotu Aerofłot 821. Boeing 737-505, lecący z Moskwy do Permu, rozbił się podczas podejścia do lądowania, co spowodowało śmierć 88 osób.

5 maja 2019 roku – katastrofa lotu Aerofłot 1492. Samolot Suchoj Superjet 100, lecący do Murmańska, zapalił się podczas awaryjnego lądowania na Szeremietiewie, ginąc 41 osób.

Przypisy

Przeczytaj u przyjaciół: