Aerobus (kolejka)

Aerobus

Aerobus to samobieżny pojazd napędzany energią elektryczną, który porusza się wzdłuż zawieszonego kabla. Układ kabla, podobny do konstrukcji mostu wiszącego, umożliwia osiągnięcie dużych odległości pomiędzy pylonami, nawet do 600 metrów.

Ten system został opracowany pod koniec lat 60. XX wieku przez Gerharda Muellera, założyciela szwajcarskiej firmy GMD Mueller, specjalizującej się w produkcji kolejek linowych. Prawa patentowe do kolejki Aerobus są obecnie w posiadaniu Aerobus International z Houston.

Historia

1970 – uruchomienie pierwszej kolejki testowej w Schmerikon.

1975 – sprzedanie kolejki testowej do Mont-Sainte-Anne, gdzie działała aż do 1992 roku.

1974 – wprowadzenie nowej kolejki testowej w Dietlikon.

1975 – uruchomienie tymczasowej instalacji w Mannheim, gdzie w ciągu 6 miesięcy 8 pojazdów przewiozło 2,2 miliona pasażerów.

2000 – miasto Chongqing zdecydowało się na kolejkę Aerobus do obsługi trasy o długości 2,6 km z trzema stacjami. Trasa miała przebiegać nad rzekami Jangcy i Jialing w centrum miasta, z pylonami o wysokości około 90 m. Projekt został jednak anulowany z powodu szybkiego rozwoju miasta, które wybrało droższe rozwiązanie transportowe.

2007 – powstanie trasy o długości 4,2 km z 8 pylonami w Weihai. W 2011 roku planowano połączenie wyspy Liugong z lądem stałym miasta, gdzie w centrum miała znajdować się stacja w formie wieży widokowej. Mimo znacznych inwestycji w budowę kolejki, prace zostały wstrzymane.