Aero (samochód)

Aero – Czechosłowacki Samochód z Lata 1929–1947

Aero to czechosłowacki pojazd, który był produkowany w okresie od 1929 do 1947 roku przez firmę należącą do Dr. Kabesa, mającą swoją siedzibę w Pradze.

Pierwszym modelem był Aero Type 500, który był napędzany dwusuwowym silnikiem chłodzonym cieczą o pojemności 499 cm³, wyposażonym w pojedynczy gaźnik. Napęd przekazywany był na tylną oś przez 3-biegową manualną skrzynię biegów, bez zastosowania mechanizmu różnicowego. Oferowano kilka wersji nadwozia: roadster, kabriolet oraz coupé, z których każda miała wariant 2+1 (dwa miejsca z przodu, jedno z tyłu). Łącznie wyprodukowano około 1500 egzemplarzy tego modelu.

W 1932 roku zadebiutował model Type 20, który był wyposażony w dwucylindrowy silnik o pojemności 660 cm³ oraz hamulce na wszystkich kołach. Najpopularniejszą wersją nadwozia był dwudrzwiowy roadster, jednak dostępna była również wersja sedan. W późniejszym czasie wprowadzono silnik o pojemności 999 cm³, który osiągał moc 26 bhp.

W 1934 roku wprowadzono wersję Type 30. Była ona napędzana dwucylindrowym silnikiem o pojemności 998 cm³, generującym moc 26 bhp, który napędzał przednią oś. W tej wersji zastosowano system niezależnego zawieszenia. Samochód mógł osiągnąć maksymalną prędkość wynoszącą 105 km/h. Przed II wojną światową zbudowano około 3000 egzemplarzy tego modelu.

Ostatnia wersja, Type 50, była napędzana dwusuwowym, czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1997 cm³, generującym moc 50 KM (37 kW), co pozwalało na osiągnięcie maksymalnej prędkości wynoszącej 125 km/h.

Linki zewnętrzne