Aero Ae-04 to czechosłowacki myśliwiec z okresu międzywojennego.
Historia
W 1921 roku, po sukcesie z budową samolotu myśliwskiego Aero Ae-02, inżynierowie A. Vlasak i A. Husnik w wytwórni Aero továrna letadel zaprojektowali nowy myśliwiec, oznaczony jako Aero Ae-04. Prototyp tego samolotu powstał jeszcze w tym samym roku.
Samolot oblatano w 1921 roku, a w tym samym roku wziął on udział w II Międzynarodowej Wystawie Lotniczej w Pradze, gdzie pilotowany przez Rudolfa Polaneckýego ustanowił rekord Czechosłowacji w wysokości lotu, osiągając pułap 6361 m.
Chociaż spełniał wszelkie wymagania dla myśliwców tamtego okresu, nie podjęto decyzji o jego seryjnej produkcji. Zamiast tego stał się on podstawą do stworzenia seryjnie produkowanego myśliwca Aero A.18.
Użycie w lotnictwie
Samolot Aero Ae-04 był wykorzystywany jedynie do testów w locie oraz jako uczestnik pokazów i konkursów lotniczych, w tym czasie pilotował go Rudolf Polanecký, pilot fabryczny.
Konstrukcja
Aero Ae-04 to dwupłat o mieszanej konstrukcji. Kadłub wykonano z metalu, natomiast skrzydła z drewna. Wewnątrz kadłuba znajdowała się odkryta kabina pilota, a przed nią umiejscowiono silnik. Napędzany był silnikiem rzędowym BMW IIIa, 6-cylindrowym, chłodzonym cieczą. Samolot miał klasyczne, stałe podwozie.
Uzbrojenie składało się z dwóch synchronizowanych karabinów maszynowych Vickers kal. 7,7 mm, umieszczonych po obu stronach silnika, nad kabiną pilota.
Bibliografia
Václav Němeček: Československá letadla (1918-1945). Praga: Naše vojsko, 1983, s. 64, 248-249. (cz.).
William Green, Gordon Swanborough: The complete book of fighters. London: Salamander Book, 2001, s. 10. ISBN 978-0-86288-220-4. (ang.).