Aero A-8

Aero A-8 to czechosłowacki prototyp samolotu pasażerskiego, który powstał w okresie międzywojennym.

Historia

W 1921 roku inżynier Karel Rösner, pracujący dla wytwórni Aero, stworzył projekt samolotu pasażerskiego, który zyskał oznaczenie A-8. Konstrukcja ta była przystosowana do przewozu czterech pasażerów w zamkniętej kabinie umieszczonej w kadłubie.

Prototyp wykonał swój pierwszy lot we wrześniu 1921 roku, a pilotował go Rudolf Valentou. Niestety, podczas tego lotu samolot przechylił się i skrzydłem uderzył w dach drewnianego baraku na lotnisku Kbely w Pradze, co doprowadziło do jego zniszczenia. Wskutek tego incydentu zdecydowano się zaprzestać dalszych prac nad tym modelem. Niemniej jednak, pomysł na budowę samolotu pasażerskiego oraz doświadczenia zdobyte przy A-8 przyczyniły się do stworzenia nowej konstrukcji, oznaczonej A-10.

Użycie w lotnictwie

Prototyp Aero A-8 odbył jedynie jeden lot, podczas którego uległ zniszczeniu.

Opis techniczny

Aero A-8 był dwupłatem o drewnianej konstrukcji. W jego kadłubie znajdowała się otwarta kabina pilota, a za nią zamknięta kabina przystosowana dla czterech pasażerów. Samolot miał klasyczne podwozie – stałe, z płozą ogonową.

Napęd stanowił silnik rzędowy 6-cylindrowy, umieszczony z przodu kadłuba i chłodzony cieczą, który napędzał dwułopatowe śmigło.

Bibliografia

Václav Němeček: Československá letadla (I) 1918 – 1945. Praga: Vydavateľstvo Naše vojsko, 1983, s. 64-65, 248-249. (cz.).