Aero A-20
Aero A-20 to czechosłowacki myśliwiec z czasów międzywojennych.
Historia
W 1923 roku, w zakładzie lotniczym Aero, na podstawie konstrukcji samolotu Aero A-18 oraz sugestii czechosłowackiego Ministerstwa Obrony, inżynier Antonín Husník stworzył nowy model myśliwca, który otrzymał oznaczenie A-20. Główną nowością w tym projekcie było zastosowanie silnika Škoda HS.8Fb, który był budowany na licencji.
Prototyp A-20 odbył swój pierwszy lot w 1923 roku, a następnie przeszedł testy wojskowe, jednak nie zdobył uznania ani zamówień ze strony wojska. W efekcie, dalszy rozwój projektu został wstrzymany, a zbudowano jedynie jeden prototyp.
Służba
Samolot Aero A-20 brał udział jedynie w testach fabrycznych oraz prezentacjach dla przedstawicieli wojska.
Konstrukcja
Myśliwiec Aero A-20 był dwupłatem o konstrukcji mieszanej. W jego kadłubie znajdowała się odkryta kabina pilota, a z przodu umiejscowiono silnik. Napęd stanowił silnik widlasty, ośmiocylindrowy, chłodzony cieczą. Podwozie było klasyczne, stałe.
Uzbrojenie składało się z dwóch synchronizowanych karabinów maszynowych Vickers kal. 7,7 mm, umieszczonych nad silnikiem, po obu stronach kabiny.
Bibliografia
- Václav Němeček: Československá letadla (1918-1945). Praga: Naše vojsko, 1983, s. 69, 250-251. (cz.)
- William Green, Gordon Swanborough: The complete book of fighters. Londyn: Salamander Book, 2001, s. 10. ISBN 978-0-86288-220-4. (ang.)