Aero A-102 – czechosłowacki myśliwiec z okresu międzywojnia.
Historia
W lecie 1932 roku w czechosłowackiej wytwórni lotniczej Aero rozpoczęto prace nad nową konstrukcją myśliwca, który miał być napędzany silnikiem gwiazdowym Walter 14Kfs „Mistral Major” o mocy 800 KM. Początkowe plany zakładały, że będzie to dwupłat, jednak ze względu na potrzeby lotnictwa zdecydowano się na projekt jednopłata. Prace nad nowym samolotem trwały przez cały rok. Ostatecznie powstał model w układzie zastrzałowego górnopłatu, który otrzymał oznaczenie A-102.
Prototyp A-102 oblatano w czerwcu 1934 roku, po czym przeszedł testy wojskowe i wziął udział w konkursie na nowy myśliwiec dla czechosłowackiego lotnictwa, który ostatecznie wygrał samolot Avia B-35.
W związku z tym podjęto decyzję o zaprzestaniu dalszych prac nad A-102.
Użycie w lotnictwie
Samolot Aero A-102 brał udział w testach fabrycznych oraz pokazach dla wojska, a w 1937 roku uczestniczył w Narodowej Wystawie Lotniczej, co było jego ostatnim wystąpieniem publicznym.
Opis techniczny
Myśliwiec Aero A-102 był górnopłatem zastrzałowym (płat Puławskiego), zbudowanym w całości z metalu. Kadłub samolotu mieścił odkrytą kabinę pilota, z silnikiem umieszczonym z przodu. Napęd stanowił 14-cylindrowy silnik gwiazdowy, chłodzony powietrzem. Samolot posiadał klasyczne, stałe podwozie.
Uzbrojenie A-102 składało się z czterech karabinów maszynowych ZB vz. 30 kal. 7,92 mm, rozmieszczonych w skrzydłach po dwa z każdej strony.
Bibliografia
Václav Němeček: Československá letadla (1918-1945). Praga: Naše vojsko, 1983, s. 69-71, 252-253. (cz.).
William Green, Gordon Swanborough: The complete book of fighters. Londyn: Salamander Book, 2001, s. 10-11. ISBN 978-0-86288-220-4. (ang.).