Aermacchi AL-60

Aermacchi AL-60 (Lockheed AL-60, Atlas C4M Kudu) to prosty, jednosilnikowy samolot ogólnego przeznaczenia, stworzony przez Alberta W. Mooneya, inżyniera z Lockheed Corporation, zdolny do transportu zarówno ludzi, jak i towarów. Maszyna nigdy nie była produkowana w Stanach Zjednoczonych, a jej produkcja licencyjna rozpoczęła się w Meksyku, Włoszech oraz Południowej Afryce.

Historia

Na przełomie lat 50. XX wieku, Albert W. Mooney stworzył projekt prostego samolotu jednosilnikowego, który miał być zdolny do operowania z gruntowych pasów startowych i nie wymagać rozbudowanego zaplecza lotniskowego. Pierwszy z dwóch wybudowanych prototypów, oznaczony jako AL-60, wzbił się w powietrze 15 września 1959 roku. Lockheed zdecydował, że produkcja seryjna maszyny rozpocznie się w Meksyku, w tym celu powołano spółkę joint venture z meksykańską firmą Lockheed-Azcarate. Nowa firma zbudowała 44 maszyny oznaczone jako LASA-60, z których w 1960 roku osiemnaście zakupiły Meksykańskie Siły Powietrzne. Niewielka ilość AL-60 została również zmontowana w Argentynie przez Industrias Kaiser Argentina pod oznaczeniem L-402. W 1961 roku Lockheed przekazał prawa do licencyjnej produkcji włoskiej firmie Aermacchi, która rozpoczęła produkcję dwóch wersji samolotu. AL-60B, z oryginalnym przednim podparciem podwozia, oraz AL-60C, który zrezygnował z przedniego koła na rzecz tylnego kółka ogonowego. Włoska wytwórnia wyprodukowała cztery egzemplarze wersji AL-60B-1 Santa Maria oraz 81 egzemplarzy oznaczonej jako AL-60B-2 Santa Mari. Samoloty od Aermacchi były eksportowane do Republiki Środkowoafrykańskiej jako AL-60C-5 Conestoga oraz do Rodezji jako AL-60F-5 Trojan. Licencyjną produkcję wersji AL-60C zainicjowała także Atlas Aircraft Corporation, której samoloty, oznaczone jako Atlas C4M Kudu, znalazły się w wyposażeniu Południowoafrykańskich Sił Powietrznych, gdzie były użytkowane w latach 1974-1991. Część południowoafrykańskich Kudu poddano modernizacji, w której wymieniono jednostkę napędową na silnik turbośmigłowy; zmodyfikowane maszyny są znane jako Atlas Angel lub Turbine Kudu. W 1968 roku Aermacchi sprzedał prawa do produkcji licencyjnej kanadyjskiej firmie Northwest Industries, która na podstawie oryginalnego projektu stworzyła nowy samolot znany jako Northwest Ranger.

Konstrukcja

AL-60 to górnopłat o zastrzałowej konstrukcji metalowej. Posiada proste skrzydła o prostokątnym kształcie, wsparte na dwóch zastrzałach. Usterzenie jest klasyczne. Samolot ma stałe podwozie trójpodporowe z przednim podparciem lub w wersji AL-60C z tylnym kółkiem ogonowym. Podwozie jest przystosowane do szybkiej wymiany kół na płozy lub pływaki.

Bibliografia

Oddities & one offs. Lesser known Lockheed projects, „Aviation Classics”, nr 21 (2013), s. 86-87, ISBN 978-1-909128-00-2.