Aerion AS2 to amerykański samolot dyspozycyjny, który jest projektowany z myślą o lotach ponaddźwiękowych.
Historia
Projektowanie samolotu miało miejsce w firmie Aerion, która została założona w 2003 roku. Celem przedsiębiorstwa było wprowadzenie na rynek cywilny nowoczesnego i wydajnego samolotu dyspozycyjnego, zdolnego do osiągania prędkości przekraczających prędkość dźwięku. Pierwszym pomysłem firmy był Aerion SBJ (ang. Supersonic Business Jet), który miał być 40-tonowym samolotem z dwoma silnikami Pratt & Whitney JT8D-219. Mógł przewozić do 12 pasażerów na dystansie 7400 km z prędkością Mach 1,6. Producent zebrał 50 listów intencyjnych, które mogłyby prowadzić do zakupu nowej maszyny. W projekt zaangażowani byli specjaliści z NASA, którzy pomogli w opracowaniu elementów konstrukcyjnych, w tym skrzydła, mającego umożliwić przekroczenie bariery dźwięku przez samolot dyspozycyjny. W testach brał udział McDonnell Douglas F-15 Eagle w wersji B, który uczestniczył w badaniach nowego pokrycia, mających na celu ustalenie standardów dla nowych laminarów, które mogłyby być zastosowane w naddźwiękowym samolocie pasażerskim. W maju 2014 roku, w odpowiedzi na potrzeby potencjalnych klientów, Aerion ogłosił transformację projektu SBJ w nowy program, którego celem miało być opracowanie większej maszyny z przestronniejszą kabiną pasażerską i większym zasięgiem, napędzanej trzema silnikami, znanej jako AS2. W 2014 roku Aerion rozpoczął współpracę z Airbusem, który angażował się w prace nad konstrukcją płatowca oraz badania aerodynamiczne. W listopadzie 2016 roku umowa została rozszerzona o wsparcie Airbusa w zakresie tworzenia efektywnego zaplecza logistycznego i serwisowego dla przyszłych seryjnych samolotów. W maju 2017 roku, podczas kolejnej konferencji European Business Aviation Association w Genewie, Aerion ogłosił, że w procesie wyboru i konfiguracji silników bierze udział GE Aviation. 15 grudnia 2017 roku w Waszyngtonie Aerion podpisał porozumienie (ang. memorandum of understanding) z Lockheed Martin, który miał wspierać prace projektowe, budowę prototypu, certyfikację oraz produkcję seryjną. W listopadzie 2015 roku, podczas konferencji National Business Aviation Association Business Aviation Convention & Exhibition w Las Vegas, firma Flexjet ogłosiła zamówienie na 20 samolotów AS2. Planowano, że lot prototypu AS2 odbędzie się w 2023 roku, a proces certyfikacji zakończy się w 2025 roku. 5 lutego 2019 roku, Boeing ogłosił swoje zainteresowanie programem budowy samolotu, oferując wsparcie w pracach inżynieryjnych, budowie płatowca oraz programie badań w locie.
Nowa konstrukcja miała spełniać wszystkie standardy ochrony środowiska. Samolot miał latać na wysokości około 17 km, co miało sprawić, że fala uderzeniowa generowana przez samolot odbijałaby się od górnych warstw atmosfery, co zjawisko określane jako Mach cut-off, miało minimalizować dźwięk na ziemi. 8 lipca 2020 roku Aerion podpisał umowę z kanadyjską firmą Carbon Engineering, która miała opracować syntetyczne paliwo, pozwalające na znaczne zmniejszenie emisji szkodliwych spalin.
10 listopada 2020 roku Aerion ogłosił zakończenie testów tunelowych modelu samolotu, które odbyły się w tunelu aerodynamicznym francuskiego centrum badawczego Office national d’études et de recherches aérospatiales (ONERA). W trakcie testów analizowano zachowanie modelu przy prędkościach bliskich oraz powyżej prędkości dźwięku, weryfikując stabilność, osiągi i kontrolę położenia płatowca.
Na początku 2019 roku producent szacował koszt jednego samolotu na 120 mln USD. Wstępne plany sprzedażowe zakładały sprzedaż 300 egzemplarzy w ciągu pierwszych dziesięciu lat produkcji.
12 maja 2021 roku Aerion ogłosił wstrzymanie dalszych prac nad projektem, co było spowodowane niepowodzeniem w pozyskaniu 4 miliardów dolarów na dokończenie prac nad samolotem.
Przypisy