Aer Turas
Aer Turas (kod linii IATA: US, kod linii ICAO: ATT) to nieistniejące irlandzkie linie lotnicze z siedzibą w Dublinie, które funkcjonowały w latach 1962–2003.
Firma rozpoczęła swoją działalność w 1962 roku, dysponując jednym samolotem De Havilland Dragon Rapide, obsługującym połączenia między Irlandią a Wielką Brytanią. W 1964 roku samolot Dragon Rapide został wymieniony na Douglas DC-3, który z kolei w 1965 roku ustąpił miejsca Douglas DC-4. W 1966 roku flota powiększyła się o kolejnego DC-4 oraz dwa samoloty Bristol 170 Freighter. W 1967 roku kierownictwo firmy postanowiło skupić się na przewozach towarowych. Ta decyzja była spowodowana niską prędkością przelotową samolotów DC-4, co ograniczało ich konkurencyjność w sektorze przewozów pasażerskich. W 1969 roku zakupiono kolejnego DC-4 oraz kilka sztuk Douglas DC-7 od KLM. Pod koniec lat siedemdziesiątych DC-7 zostały zastąpione przez Canadair CL-44, które w 1989 roku ustąpiły miejsca odrzutowcom Douglas DC-8. W latach osiemdziesiątych większość udziałów Aer Turas została przejęta przez Aer Lingus, narodowego przewoźnika Irlandii. Wzrost kosztów ubezpieczeń, intensywna konkurencja oraz kryzys w branży lotniczej po zamachach terrorystycznych z 11 września 2001 roku, doprowadziły do upadku firmy. Dnia 2 lipca 2003 roku Aer Turas zakończyła swoją działalność. W ostatnich latach funkcjonowania firma obsługiwała głównie połączenia między Europą a Bliskim Wschodem oraz Afryką Północną.
Flota
- de Havilland Dragon Rapide 1963
- Bristol Britannia
- Bristol Freighter
- Canadair CL-44
- Douglas DC-3 1963
- Douglas DC-4 1965
- Douglas DC-7 1969-1971
- Douglas DC-8
- Hawker Siddeley Argosy 1971
- Lockheed TriStar