EU06 to seria 20 normalnotorowych, uniwersalnych lokomotyw elektrycznych, które zostały wyprodukowane dla Polskich Kolei Państwowych w 1962 roku przez firmę English Electric w zakładach Vulcan Foundry w Newton-le-Willows, w hrabstwie Lancashire w Anglii.
Historia
Tło historyczne
W latach 50. XX wieku w Polsce rozpoczęto proces elektryfikacji kolei. Z uwagi na ograniczenia w krajowym przemyśle, który nie był w stanie zbudować wystarczającej liczby lokomotyw, zdecydowano się na import elektrowozów z zagranicy. Na początek zakupiono lokomotywy EU04 z NRD, które, mimo dużej awaryjności, przyczyniły się do rozwoju trakcji elektrycznej w Polsce. Następnie do użytku weszły lokomotywy EU05 z Czechosłowacji, przeznaczone do pociągów ekspresowych, jednak wciąż poszukiwano producenta, który dostarczyłby lokomotywy do obsługi pociągów pospiesznych oraz lekkich towarowych. Wybór padł na brytyjską firmę English Electric, znaną z doświadczenia w produkcji tego typu pojazdów.
Przyjęcie na stan i służba
Wiosną 1962 roku pierwsza lokomotywa nowego typu została wprowadzona do eksploatacji w lokomotywowni w Krakowie Prokocimiu. Do końca tego samego roku przybyło 19 z 20 zaplanowanych elektrowozów, a ostatni z nich dotarł dopiero w 1965 roku, co było związane z koniecznością modyfikacji wirnika. Wraz z dostawą lokomotyw, zakupiono również licencję na ich produkcję, co pozwoliło na wprowadzenie do Polski lokomotyw serii EU07.
Seria obecnie
10 grudnia 2009 roku lokomotywy EU06 zostały przywrócone do ruchu i przekazane do Śląsko-Dąbrowskiego Zakładu Spółki PKP Cargo – Sekcja Czechowice-Dziedzice. W okresie kryzysu przewozów w 2009 roku, lokomotywy te zostały wycofane z eksploatacji i trafiły do długotrwałego zapasu w Krakowie Prokocimiu. W drugiej połowie grudnia 2010 roku zlikwidowano 7 skreślonych pojazdów (numery: 02, 04, 05, 08, 11, 14, 16) w macierzystej lokomotywowni. Na 14 grudnia 2011 roku w ruchu pozostało jeszcze 7 lokomotyw EU06 (numery: 01, 07, 10, 12, 17, 18 i 20). 19 października 2011 roku wszystkie te pojazdy zostały przekazane do Południowego Zakładu Spółki PKP Cargo – Sekcja Nowy Sącz. Rok 2012 oznaczał koniec ich eksploatacji. W marcu odbył się ostatni planowy przejazd na trasie Żylina – Katowice – Żylina z lokomotywą EU06 na czołowej pozycji. W sierpniu 2012 roku EU06-17 na krótko trafiła do PKP Intercity, prowadząc pociągi pasażerskie do Zakopanego i Krynicy. Lokomotywy EU06-07 oraz EU06-10 również prowadziły pociągi Kolei Mazowieckich jako zastępstwo za EU07. Koleje Śląskie przez krótki czas dzierżawiły lokomotywę serii EU06 do obsługi pociągów przyspieszonych i osobowych na trasie Wadowice-Bielsko Biała.
Konstrukcja
Lokomotywy te zaprojektowano z myślą o obsłudze pociągów osobowych, pospiesznych oraz towarowych, co nadaje im charakter uniwersalny. Lokomotywy EU06 wyposażone są w kabiny na obu końcach oraz gniazda do sterowania ukrotnionego, co umożliwia prowadzenie kilku sprzęgniętych lokomotyw tego samego typu z pierwszej kabiny.
Konstrukcja lokomotywy oparta jest na rozwiązaniach elektrowozu serii 83 British Rail z lat 1960–1962. Oprócz bezluzowego prowadzenia zestawów kołowych i całkowitego usprężynowania silników, zastosowano także samoczynny rozruch oporowy.
Zobacz też
Lista lokomotyw elektrycznych eksploatowanych w Polsce
Przypisy