Aegidius Sadeler II
Aegidius Sadeler II (znany również jako Egidius lub Gilles) urodził się około 1570 roku w Antwerpii i zmarł w 1629 roku w Pradze. Był malarzem oraz nadwornym rytownikiem cesarza Rudolfa II Habsburga, a w jego dorobku znajduje się m.in. panorama Pragi.
Pochodził z rodziny z artystycznymi tradycjami; jego ojciec Aegidius I oraz wujowie Rafael i Jan również zajmowali się grawerstwem i handlem rycinami. Zawód ten przejęli także jego synowie Marco i Tobias. W dzieciństwie mieszkał w Kolonii (około 1579 roku) oraz w Monachium (około 1588 roku), a następnie studiował w Antwerpii i pracował w Rzymie w 1593 roku. W 1594 roku wrócił do Monachium, gdzie współpracował z wujami Janem i Rafaelem. Wspólnie odbyli podróż do Werony, a prawdopodobnie również do Wenecji w latach 1595–1597. Po pobycie w Neapolu osiedlił się w Pradze w 1597 roku, gdzie spędził resztę swojego życia, głównie pracując na dworze Rudolfa II. Przez pewien czas mieszkał u malarza Bartholomeusa Sprangera, tworząc ryciny na podstawie jego dzieł.
Sadeler sprzedawał ryciny na straganie w Sali władysławowskiej w Zamku na Hradczanach, co zostało uwiecznione na jego rycinie z 1607 roku. Jego ryciny, oparte na pracach Sprangera, Savery’ego oraz innych praskich artystów, miały istotny wpływ na rozpowszechnianie praskiego manieryzmu w całej Europie, w szczególności w Niemczech i Niderlandach. Chociaż tworzył również dzieła malarskie, żaden z jego obrazów nie zachował się z pewną atrybucją.
Wczesne prace Sadelera to głównie ryciny o tematyce religijnej, często zebrane w serie, inspirowane dziełami malarzy z północnych krajów. W Włoszech zainteresował się artystami takimi jak Paul Bril oraz Denis Calvaert, a także starszymi mistrzami (Tycjan, Rafael, Parmigianino) i współczesnymi (Tintoretto, Barocci). W Pradze tworzył ryciny inspirowane dziełami manierystów z dworu Rudolfa II oraz rysunkami Dürera z cesarskiej kolekcji, a także wykonał wiele portretów notabli. Współpracował z Jacobusem Typotiusem przy opracowaniu zbioru emblematów Symbola Divina et Humana, który zawiera ponad 900 rycin jego autorstwa.
Przypisy