AEG PE – niemiecki myśliwiec z czasów I wojny światowej.
Historia
Samolot został zaprojektowany przez wytwórnię AEG jako następna konstrukcja dla niemieckiego lotnictwa. Innowacją w tym modelu było opancerzenie kadłuba oraz wykonanie płatów z rurek duraluminiowych. Nazwa PE pochodzi od niemieckiego terminu Panzer-Einsitzer, co oznacza Pancerny-jednoosobowy.
Samolot miał tradycyjną budowę dwupłata, z kadłubem wykonanym z drewna, który był pokryty blachą. Płatowce natomiast zostały zbudowane z rurek duraluminiowych i pokryte płótnem.
Po przeprowadzeniu prób fabrycznych, niemiecki Inspektorat Wojsk Powietrznych odrzucił tę konstrukcję, stwierdzając, że nie spełnia wymagań do walki z myśliwcami przeciwnika. W związku z tym prace nad samolotem zostały wstrzymane, jednak stanowił on fundament do budowy samolotu piechoty AEG DJ.I.
Użycie w lotnictwie
Prototyp AEG PE był wykorzystywany jedynie do prób fabrycznych.
Opis techniczny
Samolot AEG PE był trójpłatem o mieszanej konstrukcji.
Kadłub miał drewnianą, kratownicową budowę, pokrytą blachą. Płatowce były zbudowane z rurek duraluminiowych i pokryte płótnem. W przedniej części kadłuba znajdował się silnik widlasty, a za nim znajdowała się jednoosobowa kabina pilota. W kadłubie umieszczono także dwa zsynchronizowane karabiny maszynowe kal. 7,92 mm oraz cztery uchwyty na małe bomby lotnicze.
Podwozie było klasyczne, stałe, z płetwą ogonową.
Napęd stanowił silnik widlasty, 8-cylindrowy, o teoretycznej mocy 195 KM.
Bibliografia
Wiliam Green, Gordon Swanborough: The complete book of fighters : an illustrated encyclopedia of every fighter aircraft built and flown. Londyn: Salamander Book Ltd., 2001, s. 9. ISBN 978-1-84065-269-7. (ang.).