AEG G.II
AEG G.II to niemiecki samolot bombowy o układzie dwupłatu, który powstał w czasie I wojny światowej. Został zaprojektowany oraz zbudowany w fabryce Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft (AEG) w Berlinie. W sumie wyprodukowano 27 egzemplarzy tego modelu, który służył w Luftstreitkräfte do połowy 1917 roku, kiedy to został zastąpiony przez nowocześniejszy model G.III.
Historia
Jeszcze przed rozpoczęciem prób operacyjnych pierwszego bombowca AEG G.I, 1 kwietnia 1915 roku Inspektion der Fliegertruppen (Idflieg) złożyło zamówienie na sześć maszyn ulepszonego wariantu AEG G.II (oznaczenie fabryczne GZ2). Wymagania dowództwa obejmowały: silniki o większej mocy, w postaci dwóch jednostek Benz Bz.III o mocy 112 kW (150 KM) każdy, co najmniej dwuosobową załogę z trzema siedzeniami, uzbrojenie obronne w postaci jednego karabinu maszynowego, ładunek bomb do 200 kg oraz opancerzenie ważące 150 kg (płyty przednia i boczne o grubości 2,3 mm oraz dolna o grubości 1,5 mm). Samolot miał również możliwość kontynuacji lotu z jednym działającym silnikiem w przypadku awarii, co wymagało modyfikacji konstrukcji usterzenia.
6 maja 1915 roku Idflieg zamówił dodatkowe 12 egzemplarzy G.II, a w tym miesiącu zakończono produkcję pierwszych dwóch maszyn. Łącznie powstało 27 egzemplarzy AEG G.II, które na liniach produkcyjnych zastąpiono w maju 1916 roku ulepszonym modelem G.III.
Użycie
Pierwsze samoloty AEG G.II zaczęły służbę w Luftstreitkräfte w czerwcu 1916 roku, a ich największa liczba na froncie zachodnim została zarejestrowana w grudniu tego roku (13 egzemplarzy). Początkowo próbowano ich używać jako „powietrzne krążowniki” (klasy Kampfflugzeug), zarówno do eskortowania jednosilnikowych samolotów rozpoznawczych i bombowych, jak i do ataków na maszyny nieprzyjaciela. W wyniku doświadczeń bojowych pierwsze sześć egzemplarzy (numery G.2/15 – G.7/15) zostało gruntownie zmodyfikowanych, przez co nie było dwóch identycznych samolotów. Niektóre maszyny wyposażono w potrójne stery kierunku, co stało się standardem od drugiej partii produkcyjnej (samoloty o numerach G.19/15 – G.30/15); w kilku egzemplarzach usunięto również opancerzenie przedniej części kadłuba oraz dodano dwa grawitacyjne zbiorniki paliwa i dodatkowe zbiorniki oleju. Mimo dodania większej ilości uzbrojenia o dodatkowe karabiny maszynowe, koncepcja wielosilnikowego Kampfflugzeug okazała się niewypałem, gdyż samoloty te były zbyt wolne i mało zwrotne, aby skutecznie walczyć z szybszymi maszynami przeciwnika. W rezultacie AEG G.II zaczęto wykorzystywać do misji bombowych, w których sprawdzały się znacznie lepiej. Maszyny te były na wyposażeniu m.in. Feldflieger-Abteilung 1, Feldflieger-Abteilung 6, Feldflieger-Abteilung 22, Feldflieger-Abteilung 23 oraz Feldflieger-Abteilung 42. Bombowce AEG G.II prowadziły loty bojowe do czerwca 1917 roku. Na jednym z egzemplarzy o numerze G.5/15 latał późniejszy niemiecki as myśliwski Manfred von Richthofen.
Opis konstrukcji i dane techniczne
AEG G.II to dwusilnikowy, trzymiejscowy samolot bombowy o konstrukcji dwupłatowej. Szkielet kadłuba, dźwigary skrzydeł oraz rozpórki międzyskrzydłowe wykonane były ze stali i pokryte płótnem (z wyjątkiem przedniej części kadłuba, która była pokryta sklejką). Długość samolotu wynosiła 9,1 metra, a wysokość 3,15 metra. Rozpiętość górnego płata wynosiła 16,2 metra, dolnego 15,2 metra, a powierzchnia nośna wyniosła 61 m². Cięciwa obu płatów wynosiła 2,2 metra, a odstęp między nimi miał 2,3 metra. Masa własna wynosiła 1450 kg, natomiast masa całkowita (startowa) wynosiła 2050 kg.
Napęd stanowiły dwa chłodzone cieczą silniki rzędowe Benz Bz.III o sześciu cylindrach, każdy o mocy 112 kW (150 KM), napędzające śmigła w układzie ciągnącym. Maksymalna prędkość samolotu wynosiła 140 km/h. Maszyna osiągała wysokość 1000 metrów w czasie 11 minut, a pułap wynosił 3000 metrów, a długotrwałość lotu wynosiła sześć godzin.
Uzbrojenie składało się z dwóch lub trzech ruchomych karabinów maszynowych Parabellum LMG 14 oraz bomb o masie do 200 kg, które były transportowane w podkadłubowych wyrzutnikach.
Uwagi
Przypisy
Bibliografia
Андрей Харук: Бомбардировщики Первой Мировой Войны. Более 60 типов воздушных кораблей. Москва: Эксмо, 2014, seria: Война и мы. Авиаколлекция. ISBN 978-5-699-71339-4. (ros.)
Peter Gray, Owen Thetford: German Aircraft of The First World War. Wyd. 2. London: Putnam, 1970. ISBN 0-85177-809-7. (ang.)
Jack Herris: A.E.G. Aircraft of WWI. T. 16. Aeronaut Books, 2015, seria: Great War Aviation Centennial Series. ISBN 978-1-935881-28-5. (ang.)
Jane’s Encyclopedia of Aviation. Michael J.H. Taylor (red.). London: Studio Editions, 1989. ISBN 1-85170-324-1. (ang.)
Zbigniew Jankiewicz, Julian Malejko: Samoloty i śmigłowce wojskowe – litera A. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Bellona, 1993. ISBN 83-11-08229-4.
Linki zewnętrzne
Sylwetka samolotu AEG G.II w serwisie Уголок неба. [dostęp 2024-04-13]. (ros.)