AEC Regent V
AEC Regent V to autobus piętrowy, który był produkowany w latach 1954–1969 przez brytyjską firmę AEC. Stanowił on następcę modelu AEC Regent III. Nadwozia tych autobusów powstawały m.in. w zakładach Park Royal Vehicles, Metro Cammell Weymann oraz Charles H. Roe.
Pojazdy te były eksploatowane w wielu brytyjskich miastach, a także w różnych lokalizacjach poza Wielką Brytanią, takich jak Lizbona, Hongkong oraz Teheran.
Charakterystyczną cechą autobusu był jego kształt, z kabiną kierowcy oddzieloną od części pasażerskiej, znajdującą się po prawej stronie pojazdu (lewa strona była otwarta). Nieliczne egzemplarze miały całkowicie zabudowany przód. W początkowym okresie produkcji autobusy były również oferowane w wersji z bardziej tradycyjnym wyglądem przodu, przypominającym model Regent III, zwłaszcza pod względem atrapy chłodnicy. W modelu Regent V występowały różnice dotyczące rozmieszczenia wejścia – niektóre pojazdy miały otwartą rampę z tyłu, inne zaś drzwi zlokalizowane w miejscu rampy lub w przedniej części. Autobusy użytkowane w Hongkongu były wyposażone w dwie pary drzwi.
Model Regent V był, obok równolegle produkowanego Routemastera, ostatnim piętrowym autobusem wyprodukowanym przez AEC.
Uwagi
Przypisy
Bibliografia
Leeds 980 – AEC Regent V – (ENW 980D). Keighley Bus Museum Trust. [dostęp 2013-04-30]. (ang.).