AEC Regent III

AEC Regent III

AEC Regent III to piętrowy autobus wytwarzany przez brytyjską firmę AEC. Pojazd został zaprezentowany w 1947 roku jako następca modelu AEC Regent II, który był produkowany tuż po zakończeniu II wojny światowej.

Historia i Specyfikacje

Regent III oparty był na autobusie AEC Regent III RT, zaprojektowanym specjalnie dla Londynu. Prace nad RT rozpoczęto w 1937 roku, a seryjna produkcja wystartowała w 1939 roku. W czasie wojny produkcję wstrzymano, jednak wznowiono ją w 1946 roku. Początkowo model Regent III był dostępny w tej samej konfiguracji co RT, wyposażony w silnik Diesla o pojemności 9,6 l, hamulce pneumatyczne oraz preselekcyjną skrzynię biegów. Z biegiem lat w ofercie pojawił się również silnik o pojemności 7,7 l, hamulce próżniowe oraz ręczna skrzynia biegów. Nadwozia tych autobusów były produkowane przez takie firmy jak Park Royal Vehicles, Metro Cammell Weymann oraz Charles H. Roe.

Użytkowanie w Londynie

Mimo że autobus był projektowany z myślą o użytku poza stolicą, 76 egzemplarzy zostało zakupionych przez London Transport do obsługi tras przebiegających pod niskimi mostami (autobusy Regent III były o 36 cm niższe od ich londyńskich odpowiedników). Te pojazdy otrzymały oznaczenie RLH (Regent Low Height) i były dostarczane w latach 1950-1952. Ostatecznie autobusy tego typu zostały wycofane z ulic Londynu w 1971 roku.

Następca

W 1954 roku zaprezentowano następcę tego modelu – AEC Regent V.

Przypisy

Bibliografia

Leeds 492 – AEC Regent III – (NNW 492). Keighley Bus Museum Trust. [dostęp 2013-04-27]. (ang.).