AEC Armoured Car

AEC Armoured Car

AEC Armoured Car to seria ciężkich pojazdów pancernych, które były produkowane przez Associated Equipment Company (AEC) w trakcie II wojny światowej. Łącznie wyprodukowano 629 egzemplarzy.

Historia

Firma AEC specjalizowała się w wytwarzaniu podwozi dla samochodów ciężarowych oraz autobusów. Wśród jej produktów znajdował się ciągnik artyleryjski Matador, wykorzystywany do transportu średnich dział polowych oraz ciężkich dział przeciwlotniczych. Na bazie podwozia tego pojazdu opracowano model samochodu pancernego, który początkowo był prywatnym projektem. W 1941 roku został zaprezentowany urzędnikom podczas Horse Guards Parade w Londynie, gdzie zrobił pozytywne wrażenie na Winstonie Churchillu. W latach 1942-1943 zbudowano 629 egzemplarzy tego pojazdu.

AEC dążyło do stworzenia pojazdu pancernego o sile ognia i opancerzeniu zbliżonym do współczesnych czołgów. Pierwsza wersja, która weszła do produkcji, była wyposażona w wieżę czołgu Valentine Mk II z armatą kal. 2 funty. Późniejsze wersje zyskały mocniejsze uzbrojenie – armaty kal. 6-funtowe lub 75 mm. Oprócz tego pojazd miał również dwa karabiny maszynowe, wyrzutnię granatów dymnych oraz radiostację No.19.

Pojazdy w wersji Mk I po raz pierwszy użyto w walkach w Afryce Północnej w drugiej połowie 1942 roku, gdzie kilka z nich zostało przekształconych w wersję z wieżyczką czołgu Crusader z armatą 6-funtową. Wersje AEC Mk II i Mk III brały udział w starciach w Europie, będąc na wyposażeniu wojsk brytyjskich oraz hinduskich, często w towarzystwie pojazdów Staghound.

Pojazdy te pozostawały w służbie po zakończeniu wojny, aż do momentu, gdy zostały zastąpione przez maszyny Alvis Saladin. Pojazdy trafiły do libańskich sił zbrojnych, które wykorzystywały je przynajmniej do 1976 roku.

Wersje

  • Mk I – wersja podstawowa, wyposażona w wieżę czołgu Valentine
  • Mk II – wersja z większą wieżą i armatą 6-funtową oraz zmienionym przodem kadłuba
  • Mk III (Close Support Armoured Car) – wersja Mk II z armatą 75 mm
  • AA – wersja z wieżą przeciwlotniczego działa samobieżnego Crusader AA z dwoma armatami Oerlikon 20 mm; nie weszła do produkcji z powodu przewagi powietrznej wojsk alianckich w Europie Północnej

Bibliografia

Britain’s Associated Equipment Company (AEC) Armored Cars [online], World War II Vehicles [dostęp 2011-02-20] [zarchiwizowane z adresu 2011-06-10] (ang.).

Przeczytaj u przyjaciół: