Advertainment – Reklamowa Rozrywka
Advertainment (reklamo-zabawa, reklamo-rozrywka) to forma przekazu reklamowego, która jest osadzona w rozrywkowej konwencji, nie zawsze bezpośrednio związanej z danym produktem. Termin ten powstał z połączenia angielskich słów: advert – reklama oraz entertainment – rozrywka.
W przypadku advertainment reklamowany produkt pełni rolę punktu wyjścia lub pretekstu do zabawy. Jego zaletą w porównaniu do tradycyjnej reklamy jest to, że nie odnosi się do produktu w sposób bezpośredni, co sprawia, że nie irytuje widzów nachalną perswazją, a zamiast tego przyciąga ich dzięki humorowi.
Osoby, które korzystają z advertainment, otrzymują porcję atrakcyjnej rozrywki, przez co dostarczyciel tego contentu postrzegany jest w pozytywnym świetle. To podejście różni się od product placement, czyli umieszczania produktów w kontekście fabuły filmu czy programu. W product placement towar nie jest reklamowany bezpośrednio, lecz pojawia się w związku z wydarzeniami fabularnymi, podczas gdy w przypadku advertainment fabuła jest tworzona wokół produktu, bez ciągłego eksponowania logo firmy w kadrze.
Pierwszym przykładem zastosowania advertainment były krótkie filmy promujące samochody marki BMW, które były dostępne zarówno w Internecie, jak i na specjalnie zamówionych płytach DVD. Filmy te były tworzone przez znanych reżyserów, w tym Johna Woo, Tony’ego Scotta, Johna Frankenheimera, Alejandro González Inárritu, Anga Lee, Guya Ritchiego oraz Wonga Kar-Wai. Producentem tych filmów był m.in. Ridley Scott, a w rolach głównych występowali m.in. Gary Oldman, Forest Whitaker, Mickey Rourke oraz Madonna.
Choć advertainment zainicjowali producenci samochodów, obecnie jest on wykorzystywany przez firmy z wielu różnych branż. Zamiast filmów, wprowadzono zabawne prezentacje multimedialne, które mają formę prostych gier, dostosowanych do użytkowania w przeglądarkach internetowych.