Advergaming
Advergaming to techniki marketingowe, które polegają na tworzeniu gier dedykowanych markom oraz umieszczaniu ich w Internecie. Głównym celem advergamingu jest dotarcie do szerokiego grona odbiorców z komunikatem reklamowym danej marki lub produktu, oferując im jednocześnie rozrywkę i przyjemność poprzez internetowe gry reklamowe (zwane również advergames). Termin „advergames” został po raz pierwszy wprowadzony przez Anthony’ego Giallourakisa na jego stronie www.advergames.com w styczniu 2000 roku. Rok później termin ten został użyty w magazynie „Wired” i był związany z różnymi darmowymi grami online, zlecanymi przez duże firmy.
Funkcje
Informowanie o nowym produkcie lub marce – dzięki grze producent ma możliwość przekazania wielu ważnych informacji na temat swojego produktu, jego zalet, zastosowania oraz przewagi nad konkurencją. Gracz poznaje te cechy w trakcie gry, co sprawia, że przekaz jest naturalny i mniej inwazyjny, a tym samym lepiej odbierany niż tradycyjna reklama.
Kreowanie i wzmacnianie pozytywnego wizerunku firmy – im więcej emocji gracz inwestuje w grę, tym większe zaangażowanie przenosi na reklamowaną markę. Miłe spędzanie czasu na stronie www skutkuje pozytywnym skojarzeniem z marką, która zaczyna być postrzegana jako związana z zabawą i relaksem.
Zwiększanie znajomości marki – w przypadku advergames klienci spędzają z produktem znacznie więcej czasu w porównaniu do trzydziestosekundowego spotu reklamowego w telewizji. Wzrost zapamiętywalności marki lub produktu jest możliwy dzięki powtórzeniom najciekawszych momentów gry.
Wsparcie kampanii reklamowych – advergaming zazwyczaj stosowany jest przez duże firmy w połączeniu z tradycyjnymi formami promocji. Jego celem jest uzupełnienie i wzmocnienie działań reklamowych, a także skuteczniejsze zakotwiczenie w świadomości odbiorcy.
Baza dla konkursów – interaktywne gry stanowią doskonałą podstawę do organizacji różnych konkursów. Szansa na wygranie nagrody stanowi dodatkowy bodziec do grania i przebywania na stronie producenta, co przekłada się na dłuższe obcowanie z marką oraz pozytywne emocje związane z możliwością wygrania.
Gromadzenie danych o graczach – internauci chętnie zostawiają swoje dane, rejestrując się na stronie, co można później wykorzystać w innych kampaniach reklamowych oraz w marketingu bezpośrednim.
Zalety
Internetowe gry reklamowe mają ogólnodostępny, nieograniczony zasięg na rynkach zbytu i wśród potencjalnych klientów na całym świecie.
Gry nie mają ograniczeń wiekowych – według przeprowadzonych badań, średni wiek gracza w USA wynosi 33 lata, co pokazuje, że to nie tylko młodzież w wieku 12-15 lat decyduje o treści gier, ale także dojrzali i wykształceni odbiorcy.
Gry nie znają również barier językowych i narodowościowych, gdyż ich obsługa jest zazwyczaj na tyle prosta i intuicyjna, że nie wymaga skomplikowanych instrukcji.
Internetowe gry zapewniają dłuższe obcowanie klienta z wizerunkiem produktu lub marki niż inne tradycyjne formy reklamy, zarówno internetowej, jak i poza internetowej. Przyciągają uwagę na dłużej, przeciętnie od 5 do 35 minut. Zgodnie z raportami York Reports, 35 minut grania znacząco zwiększa intencje zakupowe oraz świadomość marki.
Gry skutecznie wykorzystują również zalety marketingu wirusowego. Dobrze zaprojektowana gra z chwytliwym motywem przewodnim i prostotą w obsłudze ma potencjał, aby szybko rozprzestrzeniać się w sieci. Gracze polecają ją sobie nawzajem, co prowadzi do dłuższego czasu spędzanego na graniu, a w przypadku gier związanych z marką, do częstszego kontaktu z promowaną marką.
Efektywność advergamingu jest łatwa do zmierzenia przy pomocy analizy grywalności, która pozwala szybko ocenić:
- liczbę graczy, którzy zagrali w daną grę,
- liczbę rozegranych gier,
- czas spędzony na grze.
Statystyki
W 2007 roku strony z grami odwiedziło ponad 104 miliony graczy.
Według firmy badawczej eMarketer, rynek advergamingu w 2011 roku miał osiągnąć wartość blisko 2 miliardów USD.
Przeciętny czas poświęcony na grę wynosi od 5 do 35 minut.
Około 42% graczy przyznaje się do codziennego grania.
Aż 10% badanych internautów deklaruje, że dziennie spędza na grach online ponad 6 godzin (przeciętni gracze grają od 1 do 2 godzin dziennie).
62% ankietowanych stwierdziło, że wysyła znajomym załączniki do gier, co ma dla reklamodawców większe znaczenie niż sama gra.
(na podstawie raportów badań eMarketera oraz firmy Ostryga)