Advergaming

Advergaming

Advergaming to techniki marketingowe, które polegają na tworzeniu gier dedykowanych markom oraz umieszczaniu ich w Internecie. Głównym celem advergamingu jest dotarcie do szerokiego grona odbiorców z komunikatem reklamowym danej marki lub produktu, oferując im jednocześnie rozrywkę i przyjemność poprzez internetowe gry reklamowe (zwane również advergames). Termin „advergames” został po raz pierwszy wprowadzony przez Anthony’ego Giallourakisa na jego stronie www.advergames.com w styczniu 2000 roku. Rok później termin ten został użyty w magazynie „Wired” i był związany z różnymi darmowymi grami online, zlecanymi przez duże firmy.

Funkcje

Informowanie o nowym produkcie lub marce – dzięki grze producent ma możliwość przekazania wielu ważnych informacji na temat swojego produktu, jego zalet, zastosowania oraz przewagi nad konkurencją. Gracz poznaje te cechy w trakcie gry, co sprawia, że przekaz jest naturalny i mniej inwazyjny, a tym samym lepiej odbierany niż tradycyjna reklama.

Kreowanie i wzmacnianie pozytywnego wizerunku firmy – im więcej emocji gracz inwestuje w grę, tym większe zaangażowanie przenosi na reklamowaną markę. Miłe spędzanie czasu na stronie www skutkuje pozytywnym skojarzeniem z marką, która zaczyna być postrzegana jako związana z zabawą i relaksem.

Zwiększanie znajomości marki – w przypadku advergames klienci spędzają z produktem znacznie więcej czasu w porównaniu do trzydziestosekundowego spotu reklamowego w telewizji. Wzrost zapamiętywalności marki lub produktu jest możliwy dzięki powtórzeniom najciekawszych momentów gry.

Wsparcie kampanii reklamowych – advergaming zazwyczaj stosowany jest przez duże firmy w połączeniu z tradycyjnymi formami promocji. Jego celem jest uzupełnienie i wzmocnienie działań reklamowych, a także skuteczniejsze zakotwiczenie w świadomości odbiorcy.

Baza dla konkursów – interaktywne gry stanowią doskonałą podstawę do organizacji różnych konkursów. Szansa na wygranie nagrody stanowi dodatkowy bodziec do grania i przebywania na stronie producenta, co przekłada się na dłuższe obcowanie z marką oraz pozytywne emocje związane z możliwością wygrania.

Gromadzenie danych o graczach – internauci chętnie zostawiają swoje dane, rejestrując się na stronie, co można później wykorzystać w innych kampaniach reklamowych oraz w marketingu bezpośrednim.

Zalety

Internetowe gry reklamowe mają ogólnodostępny, nieograniczony zasięg na rynkach zbytu i wśród potencjalnych klientów na całym świecie.

Gry nie mają ograniczeń wiekowych – według przeprowadzonych badań, średni wiek gracza w USA wynosi 33 lata, co pokazuje, że to nie tylko młodzież w wieku 12-15 lat decyduje o treści gier, ale także dojrzali i wykształceni odbiorcy.

Gry nie znają również barier językowych i narodowościowych, gdyż ich obsługa jest zazwyczaj na tyle prosta i intuicyjna, że nie wymaga skomplikowanych instrukcji.

Internetowe gry zapewniają dłuższe obcowanie klienta z wizerunkiem produktu lub marki niż inne tradycyjne formy reklamy, zarówno internetowej, jak i poza internetowej. Przyciągają uwagę na dłużej, przeciętnie od 5 do 35 minut. Zgodnie z raportami York Reports, 35 minut grania znacząco zwiększa intencje zakupowe oraz świadomość marki.

Gry skutecznie wykorzystują również zalety marketingu wirusowego. Dobrze zaprojektowana gra z chwytliwym motywem przewodnim i prostotą w obsłudze ma potencjał, aby szybko rozprzestrzeniać się w sieci. Gracze polecają ją sobie nawzajem, co prowadzi do dłuższego czasu spędzanego na graniu, a w przypadku gier związanych z marką, do częstszego kontaktu z promowaną marką.

Efektywność advergamingu jest łatwa do zmierzenia przy pomocy analizy grywalności, która pozwala szybko ocenić:

  • liczbę graczy, którzy zagrali w daną grę,
  • liczbę rozegranych gier,
  • czas spędzony na grze.

Statystyki

W 2007 roku strony z grami odwiedziło ponad 104 miliony graczy.

Według firmy badawczej eMarketer, rynek advergamingu w 2011 roku miał osiągnąć wartość blisko 2 miliardów USD.

Przeciętny czas poświęcony na grę wynosi od 5 do 35 minut.

Około 42% graczy przyznaje się do codziennego grania.

Aż 10% badanych internautów deklaruje, że dziennie spędza na grach online ponad 6 godzin (przeciętni gracze grają od 1 do 2 godzin dziennie).

62% ankietowanych stwierdziło, że wysyła znajomym załączniki do gier, co ma dla reklamodawców większe znaczenie niż sama gra.

(na podstawie raportów badań eMarketera oraz firmy Ostryga)