Advent Rising

Advent Rising

Advent Rising to gra komputerowa z gatunku third-person shooter, opracowana przez GlyphX Games i wydana przez Majesco Entertainment. Jej debiut na konsoli Xbox miał miejsce 31 maja 2005 roku, a na systemie Windows 9 sierpnia 2005 roku. Fabuła tej produkcji została napisana przez Donalda Mustarda, natomiast scenariusz stworzyli Orson Scott Card i Cameron Dayton. Muzykę do gry skomponował Tommy Tallarico.

Planowano, aby Advent Rising stała się pierwszą częścią trylogii, a także zamierzano stworzyć grę poboczną Advent Shadow na platformę PlayStation Portable. Mimo intensywnej kampanii marketingowej, obejmującej m.in. reklamy w kinach, sprzedaż gry okazała się znacznie niższa od przewidywań wydawcy. Pod koniec 2005 roku Majesco Entertainment zdecydowało się na całkowitą zmianę strategii biznesowej, koncentrując się głównie na grach mobilnych, co skutkowało wstrzymaniem prac nad kontynuacjami Advent Rising.

Od października 2005 roku do listopada 2006 roku wydawano spin-offowy komiks składający się z pięciu zeszytów. Planowano także publikację powieści napisanych przez Carda, związanych z grą, jednak projekt został porzucony. W czerwcu 2006 roku Donald Mustard zapowiedział, że chciałby dokończyć serię Advent w swoim nowym studiu Chair Entertainment, lecz nie miał praw do realizacji tego pomysłu. W 2008 roku firma Novint ogłosiła, że stworzy grę wspierającą urządzenie Novint Falcon, pod tytułem Ascension Reborn.

Fabuła

Głównym bohaterem gry jest Gideon Wyeth, żołnierz, który na początku rozgrywki eskortuje grupę ludzkich ambasadorów na statek kosmiczny obcej rasy zwanej Aurelianami. Na miejscu informują oni ludzi, że według nich są bogami, oraz ostrzegają przed inną rasą – Seekers, która ma na celu zniszczenie całej ludzkości. Wkrótce stacja kosmiczna ludzi zostaje zaatakowana przez tych obcych. Gideonowi udaje się uciec na pobliską planetę Edumea, gdzie rozpoczyna walkę z najeźdźcami.

Rozgrywka

Advent Rising to gra akcji z perspektywy trzeciej osoby (third-person shooter), w której gracz kontroluje Gideona, stawiając czoła przeciwnikom. Bohater ma możliwość atakowania różnorodnymi rodzajami broni oraz zyskuje nadprzyrodzone moce w miarę postępów w grze. Im częściej korzysta z danej broni czy umiejętności, tym lepsze osiąga wyniki w ich użyciu. Po poziomach porusza się pieszo lub za pomocą pojazdów.

Tworzenie

Ogólną fabułę gry stworzyli Donald i Geremy Mustard. Dialogi oraz scenariusz napisali Orson Scott Card i Cameron Dayton. Wpływ Carda można dostrzec w terminologii używanej w grze, która inspirowana jest Grą Endera. Nazwy takie jak vids, Buggers oraz ansible są odniesieniami do jego powieści (termin ansible został jednak wymyślony przez Ursulę K. Le Guin, a do scenariusza dodał go Donald Mustard, a nie Card). Fabuła gry była powszechnie uważana za jeden z najsilniejszych jej atutów, a cliffhanger na końcu miał zachęcać do zapoznania się z kolejnymi częściami.

Ścieżka dźwiękowa

Ścieżka dźwiękowa do Advent Rising została wydana 28 czerwca 2005 roku przez wytwórnię Sumthing Else Music Works. Muzykę skomponowali i wyprodukowali Tommy Tallarico, Michael Richard Plowman oraz Charlotte Martin. Nagrania odbyły się w Paramount Pictures w Los Angeles, z udziałem orkiestry i chóru hollywoodzkiego.

Odbiór

Średnia ocen gry w serwisie Metacritic wynosi 68/100 (Xbox) oraz 70/100 (PC), podczas gdy w GameRankings osiągnęła odpowiednio 67,58% oraz 73,75%. Wśród największych wad produkcji wymieniano liczne błędy oraz niewygodny system celowania, natomiast fabuła oraz oprawa muzyczna i graficzna zyskały uznanie.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona internetowa (ang.)