Adtranz-Pafawag 113E

Adtranz-Pafawag 113E

Adtranz-Pafawag 113E (polska seria EU11; włoska seria E405) to lokomotywa elektryczna, która została wyprodukowana w zakładach Adtranz-Pafawag w liczbie 42 egzemplarzy. Lokomotywy te zostały zamówione przez PKP, jednak z powodu problemów finansowych nie zostały odebrane. Ostatecznie, lokomotywy te trafiły do kolei włoskich.

Eksploatacja

Polska

W połowie 1997 roku, polskie koleje złożyły zamówienie na 42 jednosystemowe elektrowozy. Pierwsza lokomotywa była testowana na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. Jednakże, z powodu braku funduszy oraz niepowodzeń w pozyskaniu leasingodawcy, zamówienie zostało wycofane. W czerwcu 2002 roku, lokomotywy zostały sprzedane przez producenta do kolei włoskich.

Włochy

Testy lokomotyw, oznaczonych jako seria E405, miały miejsce we Włoszech w ostatnim kwartale 2003 roku. Elektrowozy te są używane do obsługi pasażerskich pociągów ekspresowych oraz towarowych, a ich trasy obejmują górskie linie kolejowe w północnych Włoszech. Niestety, jedna z lokomotyw została skasowana po wypadku w pobliżu stacji Borghotto w grudniu 2006 roku.

Konstrukcja

Elektrowozy EU11 zostały zaprojektowane z myślą o prowadzeniu szybkich pociągów ekspresowych oraz ciężkich pociągów towarowych. Projekt lokomotywy powstał w czterech ośrodkach w Szwajcarii, Niemczech i Polsce. Urządzenia w przedziale maszynowym są umieszczone wzdłuż bocznych ścian, co pozwala na zachowanie przejścia o szerokości 60 centymetrów. Przedział maszynowy ma konstrukcję modułową. Obwód główny zabezpieczony jest wyłącznikiem szybkim Sécheron. Obwody przekształtników zawierają dławiki filtrujące. Przekształtniki są wyposażone w napięciowe obwody pośrednie z dwustronnymi zaworami prądowymi, które składają się z dwóch tyrystorów GTO oraz diod gaszących. Pary silników trakcyjnych są zasilane jednym przekształtnikiem i połączone równolegle. Stanowisko maszynisty znajduje się po lewej stronie, a ściany boczne lokomotywy wykonano z blachy nieryflowanej.

Zobacz też

  • Lista lokomotyw elektrycznych eksploatowanych w Polsce
  • Adtranz 112E

Przypisy