Adtranz 112E
Adtranz 112E to wielosystemowa lokomotywa elektryczna stworzona w zakładach Adtranz, której wyprodukowano 28 sztuk. Lokomotywy te są wykorzystywane przez koleje włoskie oraz prywatnego przewoźnika RTC z Włoch.
Konstrukcja
Lokomotywy EU43 zostały zaprojektowane z myślą o prowadzeniu szybkich pociągów ekspresowych oraz ciężkich pociągów towarowych. Ich pudło opiera się na wózkach, które są połączone za pomocą cylindrycznych sprężyn w systemie Flexicoil. Siły pociągowo-wzdłużne są przenoszone dzięki dwustronnemu cięgłu połączonemu z wózkiem oraz podwoziem przy użyciu elementów elastycznych. Napęd przekazywany jest przez odsprężynowaną, dwustopniową przekładnię czołową oraz drążony wał z dwoma przegubami. Lokomotywa jest wyposażona w hamulec elektrodynamiczny oraz pomocniczy hamulec sprężynowy. Główny przekształtnik dostarcza energię do silnika trakcyjnego, a zastosowany transformator ma chłodzenie olejowe. Kabina maszynisty jest klimatyzowana oraz izolowana akustycznie. Sterowanie pojazdem odbywa się za pomocą komputera pokładowego.
Eksploatacja
Włochy
Koleje włoskie miały zapotrzebowanie na wielosystemowe lokomotywy elektryczne przeznaczone do prowadzenia pociągów pasażerskich i towarowych na trasie przez przełęcz Brenner do krajów niemieckojęzycznych. W związku z tym zamówiły 20 takich elektrowozów. Pierwsze cztery sztuki zostały wyprodukowane w zakładach ABB Technomasio w północnych Włoszech i poddane testom na niemieckiej, austriackiej oraz szwajcarskiej sieci kolejowej. Niektóre z lokomotyw prowadziły pociągi na liniach w austriackiej Styrii, a dwie z nich były testowane na torze doświadczalnym w Cerhenicach w Czechach. Elektrowozy te są obecnie używane do prowadzenia pasażerskich pociągów ekspresowych oraz towarowych, kursując na górskich trasach kolejowych w północnych Włoszech, Niemczech i Austrii.
Polska
W połowie 1996 roku polskie koleje podpisały umowę na dostawę ośmiu elektrowozów dwusystemowych. Pierwsze trzy lokomotywy, wyprodukowane we Włoszech, były testowane na torze doświadczalnym w Żmigrodzie oraz na niemieckiej sieci kolejowej. Niestety, z powodu braku funduszy oraz niepowodzenia w znalezieniu leasingodawcy, zamówienie zostało anulowane. W styczniu 2001 roku lokomotywy te zostały sprzedane włoskiemu prywatnemu przewoźnikowi Rail Traction Company.