Adrian Zaugg (ur. 4 listopada 1986 w Singapurze) to południowoafrykański kierowca wyścigowy.
Kariera
Formuła BMW
Zaugg swoją przygodę z wyścigami rozpoczął w 2000 roku, startując w kartingu. W 2004 roku zadebiutował w Niemieckiej Formule BMW, gdzie zakończył zmagania na 7. miejscu. Wówczas był częścią programu rozwoju młodych kierowców Red Bulla.
Formuła Renault
W latach 2005-2006 brał udział w włoskiej oraz europejskiej Formule Renault. W swoim pierwszym roku, reprezentując szwajcarski zespół Jenzer Motorsport, zajął 5. i 6. miejsce w końcowej klasyfikacji. W następnym roku zdobył tytuł wicemistrza we włoskiej serii, odnosząc sześć zwycięstw, a w europejskiej Formule Renault wystartował tylko w trzech wyścigach, co pozwoliło mu na zdobycie 16. miejsca w klasyfikacji. W tym czasie reprezentował włoską ekipę Cram Competition.
W sezonie 2006 Adrian miał okazję wystartować w trzech eliminacjach World Series by Renault, w brytyjskiej ekipie Carlin Motorsport. Najlepiej zaprezentował się na torze Donington Park, gdzie zdobył pole position i dwukrotnie stanął na podium. Ostatecznie zajął 13. miejsce w klasyfikacji punktowej.
W 2009 roku powrócił do Formuły Renault 3.5, startując w austriackim zespole Interwetten.com Racing. Wziął udział w jedenastu wyścigach, z czego w pięciu dotarł do punktowanych miejsc, a raz stanął na podium, zajmując drugie miejsce na ulicznym torze w Monte Carlo. Na ostatnie trzy wyścigi sezonu został zastąpiony przez Meksykanina Salvador Durána, a Adrian zajął 14. miejsce w klasyfikacji generalnej.
A1 Grand Prix
W przerwie między sezonem 2006 a 2007 Adrian zadebiutował w zimowej serii A1 Grand Prix, reprezentując RPA. Wziął udział w sześciu z jedenastu eliminacji, zdobywając cztery razy punkty, w tym dwukrotnie stając na podium. Zaskoczył wszystkich, wygrywając pierwszy wyścig sezonu w Holandii, a jego stajnia ostatecznie zajęła 14. miejsce w klasyfikacji generalnej.
W sezonie 2008/2009 Adrian Zaugg wziął udział w pełnym programie, startując we wszystkich dziesięciu rundach. Udało mu się czterokrotnie stanąć na podium, w tym dwukrotnie na najwyższym stopniu, oraz zdobyć pole position cztery razy. Punkty, które zdobył, pozwoliły jego ekipie na osiągnięcie 5. miejsca w klasyfikacji.
Seria GP2
Dla sezonu 2007 Adrian podpisał kontrakt z holenderskim zespołem Arden International. W dziewiętnastu wyścigach zajął punkty czterokrotnie, osiągając dwa razy 6. miejsce (w Bahrajnie i we Francji) oraz dwukrotnie 7. miejsce (w Niemczech i na Węgrzech). Warto zaznaczyć, że wszystkie punkty zdobył w głównych wyścigach, co pozwoliło mu na zajęcie 18. pozycji w klasyfikacji generalnej. W ostatnim wyścigu w Hiszpanii został zastąpiony przez Portugalczyka Filipe Albuquerque.
W azjatyckiej Serii GP2 zadebiutował w sezonie 2009/2010, startując w jednej rundzie na torze Sakhir w Bahrajnie z włoską ekipą Trident Racing. Jak sam przyznał, celem było zainteresowanie swoimi umiejętnościami zespołów tej serii. W pierwszym wyścigu zajął 8. miejsce, natomiast w drugim, startując z pole position, szybko stracił prowadzenie, a po kolizji z Francuzem Jules’em Bianchim musiał zjechać do boksów, kończąc wyścig na 19. pozycji, co dało mu 19. miejsce w klasyfikacji.
Obiecujące wyniki oraz solidne wsparcie finansowe skłoniły włoski zespół do zatrudnienia go jako etatowego kierowcę w europejskim cyklu. Zaugg trzykrotnie stawał na podium, a najlepiej zaprezentował się na torze Hockenheimring, gdzie zajął 7. i 3. miejsce, co było jego pierwszym podium w karierze w GP2. Punkty zdobyte w pierwszym wyścigu na Monzy uplasowały go ponownie na 18. pozycji w klasyfikacji.
Wyniki w GP2
Wyniki w Azjatyckiej Serii GP2
Wyniki w Formule Renault 3.5
Bibliografia
Adrian Zaugg