Adrian Willaert

Adrian Willaert

Adrian Willaert (urodzony około 1490 w Rumbeke koło Roeselare, zmarły 7 grudnia 1562 w Wenecji) był flamandzkim kompozytorem z epoki renesansu oraz pierwszym przedstawicielem szkoły weneckiej. Należy do trzeciej generacji kompozytorów franko-flamandzkich, obok Nicolasa Gomberta (1500–1556) i Jacoba Clemensa non Papy (1510–1555). Przez większość swojego życia był związany z Włochami.

Willaert najprawdopodobniej przyszedł na świat w Rumbeke, które od 1977 roku jest częścią Roeselare. Dowodem na to jest wzmianka w Flandricarum rerum, gdzie wspomniano, że urodził się w okolicach Roeselare. Cała jego rodzina mieszkała w Rumbeke, a Alvise Willaert, który przez pewien czas mieszkał z nim w Wenecji, po jego śmierci osiedlił się w Roeselare. W źródłach pojawia się także Brugia jako jego potencjalne miejsce urodzenia.

Willaert kształcił się w Paryżu pod okiem Jeana Moutona oraz Josquina des Prés i został członkiem kapeli paryskiej na dworze francuskim.

W 1515 roku rozpoczął pracę dla kardynała Hippolita d’Este, brata księcia Ferrary – Alfonsa I d’Este, a także krótko dla księcia Alfonsa I. Dwór w Ferrarze przyciągał w tym czasie wielu znakomitych muzyków z całej Europy. Willaert podróżował z kardynałem między innymi po Węgrzech.

W 1527 roku objął stanowisko maestro di cappella w bazylice św. Marka w Wenecji.

Gioseffo Zarlino, znany teoretyk muzyki i kompozytor, nazywał go „nowym Pitagorasem”. Zarlino, który był uczniem Willaerta od 1541 roku, sam pełnił funkcję maestro di cappella w bazylice św. Marka w latach 1565–1590. Większość dzisiejszych informacji o Willaercie pochodzi właśnie od Zarlino.

Do grona uczniów Willaerta zaliczają się również: Cypriano de Rore, Andrea Gabrieli oraz Nicola Vicentino.

Adrian Willaert jest uznawany za pierwszego weneckiego kompozytora, który zastosował technikę cori spezzati (wielochórową).

Cechy charakterystyczne twórczości

  • technika cori spezzati, czyli technika wielochórowa (choć u A. Willaerta występuje w formie naprzemiennego występowania chórów)
  • technika koncertująca (w innym znaczeniu niż współczesne), czyli wykorzystanie kontrastów fakturalnych, rytmicznych, melodycznych i innych w ramach jednej kompozycji
  • style: francuski, włoski, niderlandzki

Twórczość

  • 170 motetów – zarówno do tekstów religijnych (antyfon, hymnów, ewangelii), jak i świeckich (takich jak Dulces egzurie – lament Dydony z Eneidy Wergilego; motet O soci neque enim z tekstem Wergilego; Inclite sforziadum – tekst okazjonalny poświęcony rodzinie Sforziadów), wczesne motety komponował w kontrapunkcie niderlandzkim (bardziej skomplikowanym)
  • 9 mszy – większość w typie parodia
  • muzyczne opracowanie psalmów – zbiór Psalmi Spezzati (współautor: Jachet z Mantui), 1550 rok, w technice polichóralnej (cori spezzati), w technice nota contra notam, w kontrapunkcie niderlandzkim
  • hymny
  • magnifikaty
  • madrygały
  • villanelle
  • chanson
  • ricercary
  • oraz zbiory:
  • Musica Nova – zbiór utworów religijnych (33 motety) i świeckich (25 madrygałów), w technice cori spezzati; takie połączenie jest unikalne w całym XVI wieku.
  • Psalmi Spezzati – opracowania psalmów (strofy psalmów wykonywane naprzemiennie przez chóry, czyli technika cori spezzati; materiał nachodzi na siebie)

Przypisy

Bibliografia

  • Encyklopedia muzyki. Andrzej Chodkowski (red.). Warszawa: PWN, 1995, s. 957–958. ISBN 83-01-11390-1. (pol.)
  • The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. W. Oxford University Press, 2004. ISBN 978-0-19-517067-2. (ang.)
  • Gustave Reese, Music in the Renaissance, Nowy Jork 1954, 1959
  • Instytut Muzykologii Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego
  • Mała encyklopedia muzyki, Stefan Śledziński (red. naczelny), PWN, Warszawa 1981, ISBN 83-01-00958-6

Linki zewnętrzne

Adrian Willaert – twórczość tego kompozytora dostępna w bibliotece cyfrowej International Music Score Library Project.