Adrian Sutil (urodzony 11 stycznia 1983 roku w Gräfelfing) to niemiecki kierowca wyścigowy, który brał udział w wyścigach Formuły 1.
Jego ojciec pochodzi z Urugwaju.
Życiorys
Początki kariery
Sutil swoją przygodę z wyścigami rozpoczął w wieku 14 lat. Po sześciu latach rywalizacji w gokartach, zdobył tytuł mistrza szwajcarskiej Formuły Ford w swoim debiutanckim sezonie. W 2003 roku przeszedł do Formuły BMW ADAC, gdzie zajął szóste miejsce w klasyfikacji. Rok później zadebiutował w Formule 3 Euro Series, zdobywając dwa pole position. W 2005 roku zajął drugą lokatę w klasyfikacji generalnej, przegrywając walkę o tytuł z Lewisem Hamiltonem, swoim kolegą z zespołu. W 2006 roku zdobył mistrzostwo japońskiej Formuły 3, odnosząc pięć zwycięstw, a na koniec sezonu zajął trzecie miejsce w Grand Prix Makau.
Formuła 1
2006
W 2006 roku, równolegle z występami w Formule 3, Sutil pełnił rolę trzeciego kierowcy zespołu MF1 Racing podczas Grand Prix Europy, Francji i Japonii. Po odejściu Tiago Monteiro, Niemiec podpisał kontrakt z zespołem Spyker F1, gdzie jeździł obok dotychczasowego kierowcy, Christijana Albersa.
2007
Debiut Sutila w Formule 1 miał miejsce podczas Grand Prix Australii. W kwalifikacjach zajął przedostatnie miejsce, a w wyścigu zaliczył kolizję z Anthony Davidsonem już na pierwszym okrążeniu i otrzymał dwie kary drive through – za blokowanie Lewisa Hamiltona oraz za przekroczenie białej linii przy wyjeździe z boksów. Ostatecznie zakończył wyścig na ostatniej, siedemnastej pozycji, ze stratą dwóch okrążeń do zwycięzcy.
Podczas Grand Prix Japonii, przed ostatnim okrążeniem, Sutil zajmował ósmą lokatę, ale został wyprzedzony przez Vitantonio Liuzziego, spadając na dziewiąte miejsce. Po wyścigu okazało się, że Liuzzi wyprzedzał Sutila przy żółtej fladze, co skutkowało nałożeniem kary na Włocha, a Sutil zdobył swój pierwszy punkt oraz jedyny punkt dla zespołu Spyker w jego krótkiej historii.
2008
Na Grand Prix Monako Sutil przez długi czas jechał na czwartym miejscu, a jego bolid Force India był najsłabszy w stawce. Niestety, na kilka okrążeń przed metą, Kimi Räikkönen uderzył w tył jego bolidu, co zakończyło wyścig dla Sutila. Na torze Fuji, po dziewięciu okrążeniach, pękła opona w jego samochodzie, a Niemiec zakończył sezon na 20. miejscu w klasyfikacji końcowej z zerowym dorobkiem punktowym.
2009
W Grand Prix Włoch Sutil zdobył 5 punktów, zajmując czwarte miejsce i ustanawiając najszybsze okrążenie wyścigu. Były to jedyne punkty, które zdobył w tym sezonie, a w klasyfikacji generalnej zajął siedemnaste miejsce.
2010
W sezonie 2010, od wyścigu w Malezji oraz pierwszych imprez w Europie, Sutil regularnie zdobywał punkty, osiągając piąte miejsca w Malezji i Belgii. Uzbierał łącznie 47 punktów, co pozwoliło mu zająć jedenaste miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców.
2011
W kolejnym sezonie Sutil dziewięciokrotnie punktował, ale nigdy nie zajął wyższej pozycji niż szósta, podczas Grand Prix Niemiec oraz Grand Prix Brazylii. Ostatecznie zdobył 42 punkty, co dało mu dziewiątą pozycję w klasyfikacji. Jego dalsza kariera została jednak zdeterminowana przez problemy prawne. Po Grand Prix Chin, w nocnym klubie w Szanghaju, doszło do bójki między Sutilem a Erikiem Luksem, udziałowcem Genii Capital. W wyniku tego zdarzenia, Sutil został skazany na 18 miesięcy więzienia w zawieszeniu oraz na karę grzywny w wysokości 200 000 €. Choć wyrok zapadł 31 stycznia 2012 roku, wcześniej ogłoszono, że Nico Hülkenberg zastąpi Sutila w zespole Force India.
2013
Po odejściu Nico Hülkenberga do zespołu Sauber, właściciele Force India zdecydowali się ponownie zatrudnić Sutila jako etatowego kierowcę. Uzbierał łącznie 29 punktów, podczas gdy Paul di Resta zdobył ich 48, a Sutil został sklasyfikowany na 13. miejscu w końcowej klasyfikacji kierowców.
2014
Na sezon 2014 Sutil podpisał kontrakt z szwajcarską ekipą Sauber F1 Team. Był to jego najgorszy sezon od 2008 roku, ponieważ nie zdobył żadnych punktów. Blisko tego osiągnięcia był w Stanach Zjednoczonych, gdzie startował z dziesiątego miejsca, ale podczas pierwszego okrążenia miał kolizję z Sergio Pérezem. Swoje wyniki Sutil tłumaczył słabą formą zespołu, którego drugi kierowca, Esteban Gutiérrez, zajął w klasyfikacji generalnej dwie pozycje niżej. Mimo że Sutil miał kontrakt z Sauberem również na sezon 2015, zespół ogłosił zatrudnienie innych kierowców w trakcie sezonu.
Wyniki
Stan na 23 listopada 2014
Formuła 1
Linki zewnętrzne
Oficjalna strona kierowcy: f1.adriansutil.com. [dostęp 2013-01-25]. (niem. • ang.)