Adrian Fabryka Rajstop

Adrian Fabryka Rajstop to polska firma z Zgierza, która specjalizuje się w projektowaniu, produkcji oraz sprzedaży rajstop zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn.

Historia

Firmę założyła Małgorzata Rosołowska-Pomorska, która przybyła z Poznania do Łodzi w 1979 roku, aby studiować ekonomię na Uniwersytecie Łódzkim. W obliczu trudnej sytuacji finansowej zaczęła dorabiać, szyjąc rajstopy na domowej maszynie. W pewnym momencie postanowiła otworzyć własny biznes, co w tamtych czasach wiązało się z koniecznością ukończenia kursu zawodowego. W związku z tym Małgorzata zapisała się na kurs szycia w Spółdzielni Inwalidów im. Hanki Sawickiej w Łodzi. Po ukończeniu rocznego kursu, w 1984 roku rozpoczęła działalność gospodarczą, nadając jej nazwę Adrian.

Na początku działalności zakład dziewiarski nie miał problemów z popytem, jednak napotykał trudności w pozyskiwaniu surowców, tekstyliów oraz maszyn (co było charakterystyczne dla centralnie planowanej gospodarki socjalistycznej, dotkniętej embargiem). W tym okresie Zakłady Przemysłu Pończoszniczego Feniks miały problemy finansowe i sprzedawały swój park maszynowy. Młoda przedsiębiorczyni wykorzystała tę okazję, kupując środki produkcji, co pozwoliło jej rozwiązać problem i zacząć zarabiać, zaspokajając potrzeby rynku. Dzięki temu mogła otworzyć swój pierwszy zakład. Po roku działalności w Adrianie pracowały dwie osoby, a po pięciu latach liczba ta wzrosła do dwudziestu.

Rok 2002 był kluczowy, gdyż właścicielka podpisała kontrakt na sprzedaż detaliczną rajstop w sieci sklepów Intermarche. Wcześniej sprzedawała swoje produkty głównie hurtowniom, a od tego momentu skupiła się na dystrybucji przez sieci takie jak E.Leclerc, Carrefour i Auchan.

W 2007 roku, korzystając z unijnego wsparcia, zmodernizowała zaplecze techniczne. W międzyczasie poszerzyła asortyment o rajstopy z wzorami, a także zmieniła sposób reklamowania produktów na bardziej minimalistyczny, co było efektem kontaktów z rynkiem zagranicznym (w tym z rynkiem francuskim i japońskim). Współpracującą z Adrianem osobą była japońska projektantka mody Junko Koshino.

Fabryka Adrian zaczęła także projektować i sprzedawać rajstopy dla mężczyzn, w tym tak zwane megginsy.

Kampanie reklamowe

Adrian zdobył popularność dzięki swojej długoletniej kampanii reklamowej, której hasłem przewodnim jest „Adrian kocha wszystkie kobiety”. Pomysłodawczynią tej kampanii jest właścicielka, która określiła jej ideę jako przedstawienie typowej klientki, jaką jest kobieta, niezależnie od jej urody, wieku czy sprawności fizycznej. W reklamach Adriana zaczęła pojawiać się modelka o większych rozmiarach, co wzbudziło zainteresowanie mediów i klientów, a dostrzeganie tej grupy klientów przyczyniło się do wzrostu sprzedaży o 50%.

Po sukcesie tej reklamy kontynuowano tę metodę, umieszczając na billboardach wizerunek kobiety na wózku inwalidzkim, ubraną w eleganckie rajstopy, przy współpracy z piosenkarką Moniką Kuszyńską. Następnie w reklamach Adriana występowały aktorki: Elżbieta Jodłowska, Grażyna Zielińska, Ewa Śnieżanka oraz Małgorzata Gadecka, które przedstawiały starsze kobiety; Beata Nowacka, która przeszła mastektomię, obok sloganu miała zwrot „Rak. To się leczy”. W reklamie wykorzystano również słowa posłanki na Sejm RP Anny Grodzkiej, dodając „Każdy ma prawo być sobą”.

Kontrowersje wywołała reklama z udziałem Ilony Felicjańskiej, modelki zmagającej się z alkoholizmem, która w 2010 roku została skazana na karę w zawieszeniu za spowodowanie kolizji pod wpływem alkoholu. W tej reklamie obok zdjęcia modelki znalazło się hasło „Uzależniona nie znaczy gorsza”. Kontrowersyjna była również reklama, na której widniała smutna młoda kobieta w pończochach siedząca obok nagrobka, z cytatem z ks. Jana Twardowskiego: „Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą”.

W 2017 roku na billboardzie pojawiła się Jyoti Amge, uznawana za najmniejszą kobietę świata, z hasłem „Jestem najmniejszą kobietą świata. Czy nie miałam prawa się urodzić?”. To wywołało oburzenie wśród ekstremistek proaborcyjnych, które uznały, że plakat wspiera ruch za życiem.

Myśl reklamowa przedsiębiorstwa na trwałe wpisała się w świadomość społeczną i przyczyniła się do wzrostu sprzedaży wielu produktów.

Przypisy

Odsyłacze zewnętrzne

Strona internetowa Adrian

Strona Adrian na Facebooku